soma202026

Nævnet meddelte i juni 2020 opholdstilladelse (B-status) til en kvindelig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2013. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk somali og muslim fra Qoryooley, Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive genomskåret. Ansøgeren frygter endvidere, at hun vil blive kidnappet og tvangsgiftet af al-Shabaab. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hun blev omskåret i Somalia, da hun var omkring 7-8 år gammel. Ansøgeren har gennemgået to operationer i Danmark i henholdsvis 2015 og 2018. Ansøgeren frygter, at hun vil blive udskammet og diskrimineret af lokalbefolkningen som følge af operationerne. Ansøgeren frygter endvidere at blive genomskåret, fordi det er kulturen i Somalia. Ansøgeren ønsker ikke at blive genomskåret. Flygtningenævnet lægger efter ansøgerens forklaring til grund, at ansøgeren blev tvangsomskåret ved en ceremoni i Somalia, da hun var omkring 7 år, og at ansøgeren ved operationer foretaget i Danmark i 2015 og 2018 er blevet åbnet ved kønsdelen. Det kan endvidere lægges til grund, at ansøgeren nu er modstander af omskæring, og at hendes mor og far, der har opholdstilladelse henholdsvis i Danmark og i Italien, i øvrigt også er modstandere tvangsomskæring, og derfor ikke vil udøve pres på ansøgeren for genomskæring. Flygtningenævnet finder på denne baggrund og med henvisning til ansøgerens alder og modenhed, at hun ikke har sandsynliggjort, at hun vil blive udsat for genomskæring ved en tilbagevenden til Somalia. Der henvises blandt andet til, at tvangsomskæring efter de foreliggende baggrundsoplysninger i de fleste tilfælde foretages på piger under 4 år, eller i mindre udstrækning på piger under 14 år, som er på vej ind i puberteten, jf. Udlændingestyrelsens notat af januar 2019, FGM/Kvindelig omskæring – Baggrund, tal og tendenser. Endvidere henvises til Udlændingestyrelsens rapport udgivet i 2016, Thematic Paper: South Central Somalia - Female Genital Mutilation/Cutting, hvoraf det blandt andet fremgår, at tvangsomskæring generelt bliver foretaget, før piger fylder 8 år. Flygtningenævnet finder efter de foreliggende baggrundsoplysninger, at de generelle forhold i ansøgerens hjemby, Qoryooley, Lower Shabelle, er forbedret – om end forholdene forsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og uforudsigelige – ligesom ændringerne ikke findes at være af helt midlertidig karakter. Nævnet finder derfor, at en udsendelse af klageren til Qoryooley, der aktuelt efter baggrundsoplysningerne er kontrolleret af AMISOM, ikke længere vil udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren, der udrejste af Somalia i 2013, efter sin morfars død i 2018 og hendes brødres ophold sammen med deres mor i Danmark ikke har familie i Qoryooley eller andre dele af Somalia. Flygtningenævnet finder således, at det må lægges til grund, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia vil være en enlig kvinde uden mulighed for at opnå beskyttelse hos et mandligt netværk. Herefter og med henvisning i øvrigt til dommen R. H. mod Sverige af 10. september 2015 fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol finder Flygtningenævnet, at klageren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet finder, at betingelserne i udlændingelovens § 7, stk. 1, ikke er opfyldt. Flygtningenævnet meddeler herefter ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2.” Soma/2020/26/FAM