Nævnet stadfæstede i december 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk kurder og sunnimuslim fra [by], [by], [distrikt], Aleppo, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [efteråret] 2015, og at hun [foråret] 2016 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3. Klageren har [sommeren] 2019 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, subsidiært § 7, stk. 2. Klageren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter, at de syriske myndigheder vil anholde hende. Klageren frygter endvidere de generelle forhold i Syrien. Klageren har til støtte herfor oplyst, at hendes ægtefælle er udeblevet fra militærtjeneste. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge klagerens forklaring til grund. Flygtningenævnet finder imidlertid ikke, at klageren på dette grundlag ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. For så vidt angår klagerens personlige forhold har hun til oplysnings- og motivsamtale [foråret] 2016 forklaret, at hun ikke har haft personlige konflikter af nogen art med myndighederne i Syrien og ikke er blevet opsøgt af disse eller af oprørsgrupper, herunder kurdiske oprørsgrupper. Ved fremmøde i Flygtningenævnet har klageren forklaret blandt andet, at hun ikke har modtaget trusler under sit ophold i Tyrkiet, men har hørt rygter herom. Spørgsmålet er herefter om klagerens ægtefælles forhold kan føre til, at der meddeles klageren opholdstilladelse i konsekvens af den opholdstilladelse, der er meddelt klagerens ægtefælle. Det må lægges til grund, at ægtefællen er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, fordi han har unddraget sig militærtjeneste. Klageren har forklaret, at de indgik ægteskab få dage før udrejsen af Syrien og at ægteskabet ikke er officielt registreret. Herudover fremgår det af Udlændinge- og Integrationsministeriets rapport fra oktober 2019, ”Syria - Issues Regarding Military Service.”, side 14, at det fortrinsvis er familiemedlemmer til højtprofilerede desertører, højtprofilerede medlemmer af oppositionsgrupper eller familiemedlemmer til personer, der aktivt har kæmpet mod regeringen, der risikerer forfølgelse. Det kan ikke lægges til grund, at klagerens ægtefælle på nogen måde er profileret i forhold til de syriske myndigheder. Herefter kan klagerens ægtefælles forhold heller ikke føre til, at der meddeles klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk.1, eller 2. Klageren opfylder således ikke betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 7, stk. 2, hvorfor Flygtningenævnet stadfæster Udlændingestyrelsens afgørelse.” Syri/2019/63/gdan