stat20201

Nævnet stadfæstede i januar 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsløs palæstinenser fra Libanon. Indrejst i 2017. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er statsløs palæstinenser, etnisk araber og sunnimuslim fra Tyr, Libanon. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til at han frygter at blive tvangsrekrutteret af Hizbollah. Han har videre oplyst, at han frygter de lokale libanesere. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst at han i 2016 blev opsøgt af tre personer fra Hizbollah på bopælen. De tre personer fra Hizbollah sagde til ansøgerens far, at de ville rekruttere ansøgeren og hans bror, når de blev 18 år. Siden da har de samme tre personer fra Hizbollah opsøgt familiens hjem hver måned. Ansøgeren har videre oplyst, at han frygter at de lokale libanesere vil diskriminere ansøgeren og hans familie, fordi de er palæstinensere. Flygtningenævnet lægger på baggrund af ansøgerens forklaring og sagens oplysninger i øvrigt til grund, at ansøgeren er statsløs palæstinenser, og at han er registreret ved UNRWA i Libanon og har haft adgang til UNRWA beskyttelse og bistand. Flygtningenævnet bemærker, at en statsløs palæstinenser fra UNRWA mandat-området, der har haft adgang til UNRWA beskyttelse eller bistand, og som søger asyl, som udgangspunkt er udelukket fra beskyttelse efter Flygtningekonventionen, jf. artikel 1 D, 1. pkt., medmindre den pågældende opfylder de betingelser, der er angivet af EU-Domstolen, herunder i præmis 86 i dom af 25. juli 2018 (Alheto-dommen). I præmis 86 i Alheto-dommen udtaler EU-Domstolen om bortfald af udelukkelsen bl.a.: ”[…] når det på grundlag af en individuel vurdering af samtlige relevante forhold viser sig, at den pågældende palæstinenser befinder sig i en alvorlig personlig usikkerhedstilstand, og at det er umuligt for UNRWA, hvis beskyttelse den berørte har påberåbt sig, at sikre den pågældende levevilkår, som er i overensstemmelse med organets opgave, hvorved denne palæstinenser på grund af omstændigheder, der ikke er udtryk for vedkommendes vilje, således tvinges til at forlade UNRWA’s operationsområde.” Har den pågældende således været tvunget til at forlade UNRWA’s operationsområde, eller tilsvarende er afskåret fra at vende tilbage, vil vedkommende automatisk være omfattet af Flygtningekonventionen. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om sin konflikt med Hizbollah til grund. Nævnet har herved navnlig lagt vægt på, at ansøgeren har forklaret divergerende om, hvordan konflikten med Hizbollah begyndte, herunder hvem der var impliceret i færdselsuheldet. Endvidere fremstår ansøgerens forklaring om, hvordan de samme tre personer fra Hizbollah siden 2016 har opsøgt familiens bopæl for at tvangsrekruttere familiens sønner, når de fyldte 18 år, påfaldende og mindre sandsynlig. Desuden stemmer forklaringen ikke overens med oplysningerne om brorens alder, idet broren fyldte 18 år i januar 2016. Foreholdt dette, har ansøgeren under nævnsmødet ændret forklaring og har forklaret, at broren skjulte sig, og at han blev kørt ned af Hizbollah i deres forsøg på at fange broren. Endelig har ansøgeren forklaret divergerende om tidspunkterne for Hizbollahs opsøgning af familiens bopæl. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren ikke er fremkommet med en overbevisende forklaring på de fremhævede divergenser. Endvidere bemærker Flygtningenævnet, at ansøgerens forklaring om Hizbollahs forsøg på tvangsrekruttering ikke har støtte i de foreliggende baggrundsoplysninger, hvorefter Hizbollah som udgangspunkt ikke tvangsrekrutterer palæstinensere i Libanon. Der er herefter ikke grundlag for at antage, at ansøgeren har været tvunget til at forlade UNRWA’s operationsområde, eller tilsvarende er afskåret fra at vende tilbage, fordi ansøgeren har befundet sig i en alvorlig personlig usikkerhedstilstand. På denne baggrund finder Flygtningenævnet, at ansøgeren er omfattet af artikel 1 D, 1. pkt. i Flygtningekonventionen og således er udelukket fra at opnå asyl i Danmark, idet Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgeren frivilligt er udrejst af Libanon og må formodes på ny at kunne indrejse i Libanon og tage lovligt ophold og på ny have adgang til beskyttelse eller bistand fra UNRWA. Nævnet bemærker herved, at ansøgeren er i besiddelse af gyldigt rejsedokument. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Stat/2020/1/CHA