Nævnet meddelte i december 2020 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2014.Flygtningenævnet udtalte: "Ansøgeren er etnisk kurder uden nogen religiøs overbevisning fra Aleppo, Syrien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter at blive genindkaldt til militærtjeneste. Ansøgeren frygter endvidere tilstedeværelsen af DAESH og andre radikale, islamiske grupper. Endelig frygter ansøgeren at blive slået ihjel, idet han er efterstræbt af den syriske efterretningstjeneste. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han i 2008 klagede over en lov, som gjorde det ulovligt for kurdere at købe og sælge ejendomme 100 kilometer fra grænsen. I 2010 skulle han rejse til Italien og Storbritannien. Ansøgeren blev stoppet ved den syriske grænse og fik at vide, at han skulle henvende sig til efterretningstjenesten. Næste dag henvendte han sig på efterretningstjenestens kontor, hvor han blev anklaget for at være medlem af et kurdisk parti. Han fik at vide, at han skulle give efterretningstjenesten oplysninger herom. Efterretningstjenesten havde kendskab til den klage, som han havde indgivet i 2008. Da ansøgeren vendte tilbage fra sin ferie, blev han stoppet ved indrejsen til Syrien. En person fra efterretningstjenesten afkrævede ham igen oplysninger om kurdiske partier. Ansøgeren var tilbageholdt i seks dage, hvor han blev udsat for voldelige overgreb. Ansøgeren blev herefter løsladt mod bestikkelse. To dage efter løsladelsen blev han ringet op af en person fra efterretningstjenesten, som afkrævede ham oplysninger om kurdiske partier. Ansøgeren overnattede hos en ven, og om natten blev hans bopæl ransaget af efterretningstjenesten. Hans familie fik at vide, at han skulle henvende sig til efterretningstjenesten inden for to dage. I forbindelse med ransagningen blev hans far skubbet, og han døde fire dage senere som følge af sine skader. Ansøgeren udrejste herefter af Syrien [i vinteren] 2011. Ansøgeren har endvidere oplyst, at han efterfølgende rejste til Tyrkiet, USA og efterfølgende til Canada, hvor han søgte asyl. I foråret 2013 blev ansøgeren anerkendt som flygtning i Canada. Otte måneder herefter, søgte han om permanent opholdstilladelse, men udrejste inden han nåede at modtage svar på ansøgningen. Ansøgeren opholdt sig i Canada i omkring 3 år og 6 måneder, hvorefter han udrejste til Tyrkiet for at blive genforenet med sin ægtefælle og børn. Ansøgerens ægtefælle ønskede ikke at rejse til Tyrkiet, hvorfor ansøgeren rejste til Danmark, hvor hans ægtefælle og børn har opholdstilladelse som flygtninge. Ansøgeren har oplyst, at han ikke ønsker at opholde dig i Canada, idet hans familie er i Danmark. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om dennes oprindelige asylmotiv til grund. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren ved sin forklaring i nævnet dags dato, i det væsentlige har forklaret konsistent i overensstemmelse med sine tidligere forklaringer, herunder ved ansøgerens forklaring i Flygtningenævnet [af en nærmere angiven dato i sommeren] 2015. Ansøgeren opfylder herefter på dette grundlag betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse i udlændingelovens § 7, stk. 1. Efter en samlet vurdering af ansøgerens konflikt med de syriske myndigheder, må Flygtningenævnet lægge til grund, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Syrien, på nuværende tidspunkt, forsat vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk.1. Det må lægges til grund, at ansøgerens canadiske opholdstilladelse udløb i 2015. Henvendelser til de canadiske myndigheder fra de dansk myndigheder har ikke resulteret i noget klart svar på, om ansøgeren på ny ville kunne få udstedt en canadisk opholdstilladelse. Henset til den forløbne tid, og til, at ansøgeren nu er meddelt opholdstilladelse i Danmark på grundlag af familiesammenføring, kan Flygtningenævnet imidlertid ikke lægge til grund, at ansøgeren på ny vil kunne opnå canadisk opholdstilladelse, således, at Canada ville kunne tjene som første asyland. Det kan herefter ikke tillægges betydning, at ansøgeren muligvis ikke længere, på grund af sin alder, vil være i risiko for indkaldelse til det syriske militær. Da ansøgeren herefter findes at opfylde betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, og da Canada ikke findes at kunne tjene som første asylland, meddeles der herefter ansøgeren opholdstilladelse efter 7, stk. 1." syri/2020/93/MALC