syri202081

Nævnet meddelte i november 2020 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2014. Flygtningenævnet udtalte: "Klageren er etnisk araber og sunni muslim fra Dara, Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren indrejste i Danmark [i efteråret 2014], og at han [i vinteren 2014] blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Klageren har [i sommeren] 2020 klaget til Flygtningenævnet over Udlændingestyrelsens afgørelse med påstand om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han frygter, at han vil blive fængslet af myndighederne, idet de betragter ham som landsforræder. Han frygter videre, at han vil blive genindkaldt til militæret som følge af sin erfaring og uddannelsesmæssige baggrund. Klageren har herom oplyst, at han er uddannet kommunikationsingeniør og startede med at arbejde for de syriske myndigheder i 1993. I sommeren 2014 blev klageren kontaktet af en person, der arbejdede med kommunikation i militæret, som ønskede klagerens bistand til at aflytte en telefonlinje. Klageren oplyste, at han skulle bruge en tilladelse fra sin overordnede til aflytningen. Hen på eftermiddagen tog klageren hjem og her ventede tre biler uden for hans hus. Klageren blev tilbageholdt og udsat for overgreb og tortur i de efterfølgende to uger. Under tilbageholdelsen blev han beskyldt for at være landsforræder, fordi han havde sagt nej til at gennemføre aflytningen. Efterfølgende fik klageren at vide, at hvis han betalte 750.000 lira kunne han blive løsladt. Klageren ringede herefter og fortalte det til sin bror. Klageren blev herefter løsladt. Klageren fik [i sommeren] 2014 et brev, hvoraf det fremgik, at han skulle holde øje med, hvorvidt den kode, som også fremgik af brevet blev udtrukket. Klageren blev bange og indhentede pas og visum til Libanon under påskud af, at hans datter skulle have lægehjælp. Klageren fortsatte sit arbejde indtil flugten. Efter klageren var flygtet til Libanon, modtog hans ægtefælle et opkald fra en person, der oplyste, at de nok skulle finde klageren. I [foråret] 2016 blev klageren ringet op af direktøren for myndigheden, Syrisk Telekommunikation, der bad ham komme tilbage til Syrien, fordi der var brug for hans ekspertise. Klageren blev dagen efter ringet op af en ven, der er en højtstående kommunikationsmedarbejder, som oplyste, at klageren betragtes som landsforræder og vil blive anholdt, hvis han vender tilbage. Efter tre til fire dage ringede direktøren for Syrisk Telekommunikation igen, men klageren tog ikke telefonen. Flygtningenævnet lægger til grund, at klageren er uddannet elektroingeniør og har været offentlig ansat og haft ansvar for telekommunikationen i det sydlige Dara indtil udrejsen i 2014. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på de fremlagte kursusbeviser fra Ericsson Education Center, Irland sammenholdt med indholdet af visumpåtegningen i klagerens pas. Flygtningenævnet lægger endvidere til grund, at klageren udrejste legalt af Syrien i 2014, idet han fik visum til Libanon under påskud af, at hans datter skulle modtage lægehjælp, men undlod at genindrejse i Syrien og flygtede til Danmark. Det lægges derfor til grund, at klageren er udeblevet fra sin offentlige stilling uden tilladelse. Flygtningenævnet finder efter de foreliggende baggrundsoplysninger, at det må lægges til grund, at klageren vil blive tilbageholdt og afhørt ved en tilbagevenden til Syrien, herunder om hvorfor han er udeblevet fra arbejdspladsen, ligesom det må antages, at han risikerer fængselsstraf. På baggrund af ansøgerens uddannelse og erfaring som telekommunikations-ingeniør sammenholdt med de foreliggende baggrundsoplysninger, hvorefter der kan ske genindkaldelse af personer på op til 54 år, hvis de besidder særlige kompetencer, finder Flygtningenævnet, at det ikke kan udelukkes, at han ved en tilbagevenden til Syrien risikerer genindkaldelse til militæret. Klageren opfylder således betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Syri/2020/81/smla