soma202049

Nævnet stadfæstede i august 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Somalia. Ansøgeren er mindreårig og er født i Danmark. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk somali og sunni-muslim. Hun er født i Danmark, men hendes mor er fra Mogadishu, Somalia. Ansøgerens mor har som asylmotiv henvist til, at hun på vegne af sin datter ved en tilbagevenden til Somalia frygter, at ansøgeren vil blive tvangsomskåret af familiemedlemmer. Til støtte herfor har ansøgerens mor oplyst, at ansøgeren vil blive tvangsomskåret af hendes familie, der er meget religiøs og går ind for omskæring af piger. Hun er således bekendt med, at alle kvinder i hendes familie er omskåret. Ansøgerens mor blev selv omskåret til trods for, at hendes forældre, senere har fortalt, at de var imod, at hun blev omskåret. Hun har videre anført, at hun ikke vil være i stand til at modstå presset fra sin familie, fordi hun ved en tilbagevenden til Somalia reelt er en enlig kvinde, idet hendes mand, der opholder sig i Frankrig ikke vil tage med hende til Somalia. Ansøgerens mor har oplyst, at hun er imod tvangsomskæring af piger og kvinder, ligesom ansøgerens far, der opholder sig i Frankrig, er imod tvangsomskæring. Ansøgerens mor har som asylmotiv endvidere henvist til, at hun på vegne af sin datter frygter, at hun vil blive udsat for overgreb grundet de generelle forhold i Somalia. Flygtningenævnet bemærker, at myndighederne i Somalia har forbudt kvindelig omskæring, og at al-Shabaab også er imod omskæring. Risikoen for omskæring beror således ikke på myndighederne eller andre magthavere, men på familiens og omgivelsernes forventninger og eventuelle pres. Ansøgerens fars opholdstilladelse i Danmark blev ved Flygtningenævnets afgørelse af [efteråret] 2018 nægtet forlænget. Ansøgerens far, der efter det oplyste opholder sig i Frankrig, blev [i foråret] 2019 accepteret tilbagetaget til Danmark i medfør af reglerne i Dublin-forordningen. Idet ansøgerens far således ikke har et lovligt opholdsgrundlag i Europa, lægger Flygtningenævnet til grund, at han vil blive udsendt til Somalia. I den hypotetiske situation, at ansøgerens mor ikke længere har opholdstilladelse i Danmark, men skal udrejse af landet sammen med ansøgeren, lægger Flygtningenævnet således til grund, at ansøgerens far ligeledes opholder sig i landet, og at ansøgerens mor derfor ikke vil være en enlig kvinde. På den anførte baggrund og efter en samlet vurdering af ansøgerens mors forhold, finder Flygtningenævnet, at det må antages, at ansøgerens forældre vil være i stand til at modsætte sig et ønske fra omgivelserne, herunder fra morens familie, om omskæring af ansøgeren. Flygtningenævnet finder således, at det ikke kan antages, at ansøgeren risikerer forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller har behov for beskyttelsesstatus, jf. § 7, stk. 2, ved indrejse og ophold i Somalia. De generelle forhold i Somalia er heller ikke af en sådan karakter, at ansøgeren kan meddeles opholdstilladelse med henvisning hertil. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Soma/2020/49/CHPE