soma202028

Nævnet stadfæstede i juni 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Ansøgeren er mindreårig og født i Danmark. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk somali og muslim fra Mogadishu, Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgerens forældre har som asylmotiv henvist til, at de frygter, at ansøgeren af al-Shabaab vil blive tvangsrekrutteret eller sendt til en genopdragelseslejr, fordi han er dreng. Forældrene var i den forbindelse videre henvist til, at fordi ansøgeren er opvokset i vesten, er han særlig profileret i forhold til al-Shabaab, også fordi begge ansøgerens forældre er flygtet fra konflikter med al-Shabaab. Ansøgerens forældre har som yderligere asylmotiv henvist til, at de frygter, at ansøgeren vil afgå ved døden eller opleve andre problemer som følge af de generelle forhold i Somalia. Flygtningenævnet skal indledningsvist bemærke, at ansøgeren er knap 4 år gammel og født i Danmark af somaliske forældre. Ansøgerens far har i asylsamtalen [vinteren] 2019 forklaret, at han ikke har været i Somalia i den tid, al-Shabaab har eksisteret, idet han udrejste af landet i 2007, og at han aldrig er blevet opsøgt eller truet af al-Shabaab. Faren har videre forklaret, at han udrejste, for ikke at blive involveret i den forudgående krig, idet han ikke ønskede at blive soldat og kæmpe for enten mazaaleiim eller Mulehawa. Ansøgerens far har ikke søgt asyl i Danmark men har opholdstilladelse som familiesammenført med ansøgerens mor. Ansøgerens mor har i sin oprindelige asylsag forklaret, at hun flygtede fra Somalia på grund af en konflikt med al-Shabaab, der truede hende på livet, fordi hun ikke ville gifte sig med et højtstående medlem af militsen. Nævnet bemærker, at hverken ansøgerens far eller mor kan anses for særligt profilerede i forhold til al-Shabaab, hvorfor ansøgeren ikke med henvisning til forældrenes forhold findes at være i risiko for asylretlig relevant forfølgelse eller overgreb ved en tilbagevenden til Somalia. Om risikoen for, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia vil blive udsat for tvangshvervning eller genopdragelse fra al-Shabaabs side, bemærkes indledningsvist, at ansøgeren er født [sommeren] 2016, og dermed er knap 4 år gammel. Han har aldrig været i Somalia og har heller ikke haft konflikter med al-Shabaab eller andre i Somalia. Nævnet er enig med Udlændingestyrelsen i, at det følger af baggrundsoplysningerne, herunder yderligere Landinfos rapport fra 26. januar 2018: ”Rekruttering til al-Shabaab”, at den nedre aldersgrænse for tvangsrekruttering ligger omkring 11 år. Det fremgår videre af baggrundsoplysningerne, at det først og fremmest er i områder under al-Shabaabs kontrol, at der foregår hvervning af mere eller mindre tvangsmæssig karakter til militsen. Det fremgår ikke, at børn, der er opvokset i vesten, skulle være i større risiko end andre for at blive udsat for tvangshvervning. Herefter, og idet ansøgeren vil skulle returnere til sit hjemområde, Mogadishu, Somalia, som Amison kontrollerer, sammen med sin familie, og at såvel hans far som mor fortsat har familie i Somalia, er det ikke sandsynliggjort, at ansøgeren på grund af sine egne individuelle forhold vil være i asylretlig relevant risiko for forfølgelse eller overgreb ved en tilbagevenden til Somalia. Flygtningenævnet skal herefter vurdere, om der på nuværende tidspunkt er anledning til at antage, at de generelle forhold i Somalia er af en sådan karakter, at en tilbagesendelse af ansøgeren til Somalia vil udgøre en krænkelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Det fremgår af baggrundsoplysningerne om forholdene for det sydlige og centrale Somalia, at menneskerettigheds- og sikkerhedssituationen har forbedret sig, siden ansøgerens mor blev meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, [foråret] 2013. Efter en samlet vurdering af baggrundsoplysningerne finder Flygtningenævnet således, at de generelle forhold i klagerens hjemområde, Mogadishu, er forbedret, om end forholdene – trods forbedringerne – fortsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og uforudsigelige. Ændringerne findes ikke at være af helt midlertidig karakter. At ansøgeren er født og opvokset i et vestligt land, giver ikke i sig selv grundlag for en antagelse om, at han af den grund vil være i risiko for forfølgelse ved en tilbagevenden til Somalia, eftersom han vil skulle rejse tilbage sammen med sin forældre, der tidligere har været i stand til at leve i et område, der har været under al-Shabaabs kontrol. Flygtningenævnet finder herefter ikke, at en udsendelse af ansøgeren til dennes hjemområde udgør en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention samt Børnekonventionen.” Soma/2020/28/RILA