Nævnet meddelte i december 2020 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015.Flygtningenævnet udtalte:”Ansøgeren er etnisk kurder og sunni-muslim. Han er født i [by/region] i det nordlige Irak af iranske forældre. Ansøgeren har, siden han var 12-13 år, boet i [by/region] i Iran. Ansøgeren har sympatiseret med KDPI og udført aktiviteter for partiet. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter de iranske myndigheder på grund af sine politiske aktiviteter. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at flere af hans familiemedlemmer – bortset fra den allernærmeste familie – er eller har været aktive for KDPI. Da ansøgerens ven [H] bad ansøgeren om hjælp til at udføre aktiviteter for partiet, forekom det ham derfor naturligt at hjælpe. Ansøgeren og [H] udarbejdede politisk materiale på ansøgerens computer og CD-brænder, som de efterfølgende delte ud om natten. Ansøgeren har været med til at dele politisk materiale ud højest ti gange i alt. Ansøgeren udførte endvidere en uformel opgave for sin onkel. Opgaven bestod i, at han skulle fortælle onklen, hvis han opdagede nogle kurdere, som gik imod den kurdiske sag, eksempelvis hvis han så, at de besøgte efterretningstjenestens kontor. På et tidspunkt fik ansøgeren at vide, at [H] var blevet anholdt af myndighederne. Ansøgeren blev bange, da han frygtede, at [H] ville angive ham, og turde derfor ikke tage hjem til sin bopæl. Ansøgeren tog derfor hen til en slægtning, hvor han skjulte sig. Kort tid efter [H’s] anholdelse mødte myndighederne op på ansøgerens bopæl, hvor de ransagede huset og konfiskerede ansøgerens computer, der indeholdt politisk materiale. Ansøgerens bror har efterfølgende fået problemer med myndighederne. Broren er i dag også tilknyttet KDPI. Efter ansøgerens udrejse af Iran er hans far blevet afhørt hos sikkerhedstjenesten tre gange. Ansøgeren har endvidere oplyst, at han efter sin indrejse i Danmark har deltaget i møder i KDPI og modtaget hædersbeviser for sit arbejde for partiet både fra KDPI i Danmark og fra hovedorganisationen KDPI i Irak. Gennem sit arbejde har han kontakt til mange af de højtstående personer i KDPI i Danmark og i udlandet. Han har endvidere deltaget i mange demonstrationer i Danmark, Tyskland og Sverige, ligesom han har været med til at planlægge møder/aktiviteter i Danmark. Ansøgeren er desuden aktiv på de sociale medier, hvor han agiterer for kurdernes sag, ligesom han figurerer i nogle videoklip her fra landet, der er blevet vist på Tishk-TV. Ansøgeren har som asylmotiv endvidere henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter personer fra Wahabe-gruppen. Til støtte herfor har ansøgeren oplyst, at han var med til at planlægge og deltog i to-tre lovlige demonstrationer imod IS. Ansøgeren kørte på sin motorcykel foran demonstranterne og var på den måde mere synlig. Ansøgeren blev efterfølgende truet af personer fra Wahabe-gruppen, når de så ham på gaden. Ansøgeren har som asylmotiv endelig henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter sin tidligere kærestes familie og nuværende ægtefælle. Til støtte herfor har ansøgeren oplyst, at han havde en relation til pigen i en periode indtil to-tre måneder efter, at pigen var blevet gift med sin nuværende ægtefælle. Ansøgeren blev først truet af pigens forældre og dernæst ægtefællen, hvorefter han afbrød kontakten til pigen. For så vidt angår ansøgerens oprindelige asylmotiver kan Flygtningenævnet fortsat ikke lægge disse til grund. Flygtningenævnet henviser til nævnets beslutning [fra foråret] 2018 vedrørende dette. Det for nævnet nu fremkomne vedrørende de oprindelige asylmotiver kan ikke føre til et andet resultat. For så vidt angår ansøgerens sur place motiv bemærker nævnet, at det må lægges til grund, at ansøgeren har udfoldet en meget betydelig aktivitet relateret til KDPI over en længere periode, i flere forskellige lande og i talrige sammenhænge. Efter omfanget og karakteren af disse aktiviteter må det nu anses for godtgjort, at ansøgeren er profileret i forhold til de iranske myndigheder som i hvert fald aktiv tilhænger af KDPI. Sammenholdt med de foreliggende baggrundsoplysninger finder Flygtningenævnet herefter, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for konkret og individuel forfølgelse og således omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet omgør herefter Udlændingestyrelsen afgørelse således, at der meddeles ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Iran/2020/98/tps