irak20206

Nævnet stadfæstede i januar 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsbor-ger fra Irak. Indrejst i 2013. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren har oplyst, at han er statsløs bidoon fra Kuwait. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer, men har deltaget i en demonstration til fordel for bidooneres rettigheder. Udlændingestyrelsen har lagt til grund, at ansøgeren er irakisk statsbor-ger, idet den kuwaitiske ambassade i Stockholm [vinteren] 2018 har oplyst, at ansøgerens far er irakisk statsborger og har fået udstedt irakisk nationalitetspas. Ansøgeren og hans søskende er også irakiske statsborgere. Ansøgeren har fastholdt, at han er statsløs bidoon fra Kuwait. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Kuwait frygter at blive fængslet og tortu-reret af myndighederne, fordi han er statsløs bidoon og har deltaget i en demonstration for bidoone-res rettigheder. Ansøgeren frygter endvidere sin tidligere kærestes familie, idet hendes familie – som var imod forholdet – opdagede, at de havde et seksuelt forhold. Ansøgeren har endelig oplyst, at han ikke frygter noget i Irak, idet han aldrig har været i landet. Flygtningenævnet lægger efter en samlet vurdering til grund, at ansøgeren er statsborger i Irak, og nævnet forkaster derfor ansøgerens forklaring om sin identitet, og at han skulle være statsløs bidoon fra Kuwait. Flygtningenævnet lægger herved afgørende vægt på de nye oplysninger om ansøgerens identitet, der er fremkommet efter Flygtningenævnets afgørelse [foråret] 2014 og i forbindelse med myndighedernes bestræbelser på udsendelse af ansøgeren. Nævnet henviser til meddelelsen [vinteren] 2018 fra Den Kuwaitiske Ambassade i Stockholm, Sverige, til de danske myndigheder. Meddelelsen indeholder oplysning om, at ansøgerens far er irakisk statsborger med et irakisk nationalitetspas, således at ansøgeren og hans søskende også er irakiske statsborgere. Ambassaden har anført det bestemte pasnummer for nationalitetspasset tilhørende ansøgerens far og har med henvisning til det irakiske statsborgerskab oplyst, at man ikke kan udstede rejsedokumenter for ansøgeren. Flygtningenævnet bemærker i øv-rigt, at ansøgeren under samtalen med Udlændingestyrelsen [efteråret] 2013 er blevet opfordret til at fremlægge alle sine dokumenter og personlige papirer, som efter hans skøn kan få betydning i sagen. Ansøgeren har hertil forklaret, at han som statsløs bidoon slet ikke har nogen dokumenter. Nævnet finder herefter ikke, at ansøgerens fremlæggelse af kopier af fødselsattester under behand-lingen i 2019 af asylsagen kan tillægges betydning og føre til en anden vurdering. Ansøgeren har forklaret under samtalen med Udlændingestyrelsen [foråret] 2019, at han ikke har haft nogen pro-blemer uden for Kuwait, og at han ikke frygter noget i Irak. Herefter og med henvisning til at de generelle forhold i Irak ikke kan anses for asylbegrundende finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Irak vil være i risiko for forfølgelse omfat-tet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller at han risikere overgreb, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse af [foråret] 2019.” Irak/2020/6/cabv