Nævnet meddelte i februar 2020 opholdstilladelse (B-status) til en mandlig statsborger fra Afghani-stan. Indrejst i 2018.Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk tadjik og sunni-muslim fra Kabul, Afghanistan. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved tilbagevenden til Afghanistan frygter, at han og hans familie vil blive slået ihjel af Taleban, fordi han har arbejdet for [dansk NGO] i landet. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren forklaret, at Taleban til ham har oplyst, at de tror, at [dansk NGO] er en dansk, kristen efterretningstjeneste, hvorfor de ønsker at slå ansøgeren ihjel. Han mod-tog en række telefoniske trusler i [sommeren 2018]. Første og anden trussel foregik telefonisk hen-holdsvis [sommeren 2018] og [sommeren 2018], mens ansøgeren var på arbejde. En person, der præsenterede sig som en repræsentant fra Taleban, truede ved begge opkald med at slå ansøgeren og hans familie ihjel. Tredje trussel fandt sted telefonisk [sommeren 2018], mens ansøgeren var hjemme på sin bopæl. Truslen blev ligeledes givet af en person, der præsenterede sig som repræsentant for Taleban. Han truede med at slå ansøgeren og hans familie ihjel, og han fortalte, at ansøgerens navn fremgik af Talebans liste over personer, der skulle slås ihjel. Efter ansøgerens udrejse af Afghanistan blev ansøgerens mor og søn forsøgt angrebet af to bevæbnede mænd på en motorcykel [sommeren 2018]. Efter denne hændelse har ansøgerens familie holdt sig skjult hos ansøgerens svigerfamilie i Kabul. Der har efterfølgende været nogle mistænkelige personer i nærheden af svigerfamiliens bopæl. Flygtningenævnet kan lægge ansøgerens forklaring til grund. Han har således forklaret sammenhængende, konsistent og troværdigt om de tre telefoniske trusler fra Taleban i [sommeren 2018], og hans forklaring om sin erhvervsmæssige baggrund er understøttet af de bilag, han har fremlagt – herunder fra [udenlandsk NGO] og [dansk NGO]. Flygtningenævnet lægger efter oplysningerne fra [dansk NGO] i brev af [foråret 2019] til grund, at ansøgeren gennem sin 5-årige ansættelse hos [dansk NGO] i Kabul frem til [sommeren 2018] avancerede til […], og at denne stil-ling var blandt de højst rangerede i regionen og den højst betalte blandt nationale medarbejdere i landet. Nævnet lægger endvidere til grund, at ansøgeren er en af de første afghanere, der har fået en så høj post i en international organisation i Afghanistan, og at han på den baggrund må anses for at være i den kategori af højt profilerede personer, som Taleban efterstræber, og som de nemt har kun-net skaffe kontaktoplysninger på. Nævnet har herved bl.a. lagt vægt på ansøgerens og [dansk NGO] oplysninger om, at [dansk NGO’s] medarbejdere ofte deler visitkort med informationer om bl.a. navn, stilling og telefonnummer med partnere og eksterne aktører. Efter ansøgerens forklaring læg-ger nævnet endvidere til grund, at han er blevet truet på livet af Taleban tre gange inden for en uge på grund af sit arbejde for [dansk NGO], og at der i forbindelse med den sidste trussel tillige blev fremført trusler om at dræbe ansøgerens familie. Det forhold, at han ikke straks udrejste, men ven-tede nogle dage, mens han tog skridt til at sørge for sin familie og forberede sin udrejse, kan ikke tillægges afgørende betydning. Efter det anførte sammenholdt med baggrundsoplysningerne om, at Taliban efterstræber højt profilerede personer, som arbejder for bl.a. internationale NGO’er, og at Talebans modus operandi bl.a. går ud på, at ”a target” før et angreb skal advares mindst to gange, jf. EASO’s rapport fra december 2017 ”Afghanistan - Individuals targeted by armed actors in the con-flict, pkt. 1.1.5.3”, har ansøgeren ifølge nævnet efter en samlet vurdering sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Afghanistan vil være i risiko for asylbegrundende overgreb omfattet af ud-lændingelovens § 7, stk. 2, idet betingelserne i udlændingelovens § 7, stk. 1, ikke findes opfyldt. Efter de foreliggende oplysninger om ansøgerens profilering i forhold til Taliban finder nævnet ikke grundlag for at henvise ansøgeren til at tage ophold et andet sted i Afghanistan. Betingelserne for opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, er derfor opfyldt. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2.” afgh/2020/10/AMKJ