Nævnet meddelte i juli 2019 opholdstilladelse (K-status) til en kvindelig statsborger fra Sri Lanka. Indrejst i 2018.Flygtningenævnet udtalte:”Ansøgeren er etnisk tamil og kristen katolik fra [by], [område], Sri Lanka. Ansøgeren har været tvangsrekrutteret til LTTE fra april 2008 til december 2008. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun frygter at blive slået ihjel af CID og militæret, på grund af beskyldninger om at være medlem af LTTE. Ansøgeren frygter videre, at hendes tidligere arbejdsgiver angiver hende til myndighederne, fordi det er blevet kendt blandt lokalbefolkningen, at arbejdsgiveren har afpresset ansøgeren til seksuelt samkvem, hvorfor han har mistet prestige. Ansøgeren frygter endvidere, at hendes slægtninge vil angive hende til myndighederne, fordi de sympatiserer med CID og myndighederne. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hun blev tvangsrekrutteret til LTTE i april 2008. I december 2008 flygtede hun fra LTTE. [I] maj 2015 blev ansøgeren tilbageholdt af 3 personer fra CID. En af personerne hed [A]. Hun blev som følge af sin tilknytning til LTTE afhørt. Hun blev også udsat for seksuelle overgreb 2 gange, herunder af [A] en af gangene. Ansøgeren blev løsladt [i] maj 2015, hvorefter hun tilbragte 7 dage på hospitalet. I 2016 deltog ansøgeren i 3 demonstrationer på grund af unge tamileres forsvinden. [I] september 2016 blev ansøgeren tilbageholdt af [A] og en anden person fra CID. Hun blev igen afhørt om sin tilknytning til LTTE. Ansøgeren blev også spurgt til demonstrationerne i 2016. Ansøger blev udsat for et seksuelt overgreb. Ansøgeren blev løsladt den efterfølgende dag. I januar 2017 og [næremere angiven dato i] februar 2017 afpressede hendes tidligere arbejdsgiver hende til seksuelt samkvem ved at true med, at han ellers ville fyre hende. Ansøgerens tidligere kollega fandt ud af dette og fortalte det til lokalbefolkningen. I perioden januar 2017 til marts 2017 blev ansøgeren opsøgt på gaden af CID, herunder [A], 2 til 3 gange om ugen, hvor de krævede, at ansøgeren lavede mad til dem. [I] marts 2017 blev ansøgeren tilbageholdt af [A] og 2 andre personer fra CID. Ansøgeren blev igen afhørt om sin tilknytning til LTTE. Ansøgeren blev også udsat for seksuelle overgreb 2 gange, heriblandt af [A]. Ansøgeren blev løsladt [en nærmere angiven dato i] marts 2017, hvorefter hun tilbragte 3 dage på hospitalet. På hospitalet mødte ansøgeren en pige ved navn [B] og hendes far. [B]s far ville hjælpe ansøgeren med at forlade landet. Efter at ansøgeren blev udskrevet fra hospitalet, tog hun med [B]s far til landsbyen [landsby navn], hvor hun opholdt sig indtil hendes udrejse. [En nærmere angiven dato i] januar 2018 udrejste ansøgeren legalt af Sri Lanka ved at flyve fra lufthavnen i Colombo til De Forenede Arabiske Emirater ved brug af sit eget srilankanske pas. Efter sin udrejse har ansøgerens søster oplyst ansøgeren om, at myndighederne har spurgt efter ansøgeren, når ansøgerens søster har meldt sig hos myndighederne en gang ugentligt. Ansøgerens søster er ligeledes blevet opsøgt mange gange på sin bopæl af myndighederne, som har spurgt efter ansøger, herunder i september 2018. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet finder det således sandsynliggjort, at ansøgeren tre gange i perioden fra 2015 til 2017 er blevet anholdt af politiet i sin hjemby, at hun har været tilbageholdt, og at hun af politiet har været udsat for seksuelle overgreb. Det må endvidere lægges til grund, at tilbageholdelsen i hvert fald officielt har været begrundet i ansøgerens og hendes families tidligere tilknytning til LTTE. Uanset at Flygtningenævnet finder det påfaldende, at ansøgeren efter sin forklaring har kunnet få udstedt et lovligt nationalitetspas i 2017, hvilken krævede henvendelse til de offentlige myndigheder, finder Flygtningenævnet det dog sandsynliggjort, at ansøgeren ved sin tilbagevenden til sit hjemområde vil være i fortsat risiko for asylbegrundende overgreb fra de lokale myndigheders side. Flygtningenævnet lægger i den forbindelse vægt på, at det fremgår af baggrundsoplysninger, at arbitrære arrestationer og seksuelle overgreb fra myndighedernes side er hyppigt forekommende på Sri Lanka, og at dette i særlig grad rammer personer der har været tilknyttet LTTE eller mistænkes herfor. Der henvises til Flygtningenævnets baggrundsmateriale, bilag nr. 589, side 19. Som sagen foreligger oplyst, kan Flygtningenævnet ikke lægge til grund, at ansøgeren har mulighed for at tage ophold andre steder på Sri Lanka. Flygtningenævnet ændrer herefter Udlændingestyrelsen afgørelse således, at der meddeles ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” sril/2019/5/sme