Nævnet stadfæstede i september 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende et ægtepar fra Tyrkiet. Indrejst i 2018. Flygtningenævnet udtalte: ”Den mandlige ansøger har oplyst, at han er statsløs kurder fra Al Hasakah i Syrien. Den kvindelige ansøger har oplyst, at hun er syrisk statsborger født i Aleppo, Syrien. Ansøgerne har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktive. Ansøgerne har som asylmotiv henvist til, at de frygter at vende tilbage til deres hjemland på grund af dårlige forhold. Ansøgerne har til støtte for asylmotivet oplyst, at de er gamle og syge, og at de begge er blevet opereret. Ansøgerne har endvidere oplyst, at de har solgt alt i deres hjemland, og at deres børn er udrejst, ligesom de ikke vil kunne forsørge sig selv i deres hjemland. Flygtningenævnet finder efter en samlet vurdering af ansøgernes forklaringer om deres identitet og de i sagen fremlagte dokumenter, at den mandlige ansøger ikke har sandsynliggjort, at han er statsløs kurder, og at den kvindelige ansøger ikke har sandsynliggjort, at hun er syrisk statsborger. Nævnet finder, at der i stedet er grundlag for at anse ansøgerne for at være tyrkiske statsborgere. Deres forklaringer om identiteten forkastes derfor, og ansøgerne skal asylretligt vurderes i forhold til Tyrkiet. Ved vurderingen lægger Flygtningenævnet afgørende vægt på, at der i sagen indgår oplysninger fra Migrationsverket, Sverige, om at Den Svenske Ambassade i Ankara, Tyrkiet, har udstedt visa til ansøgerne til brug for deres indrejse i Sverige. De pågældende visa er fremfundet ved den mandlige ansøgers fingeraftryk. Visumsagerne omfatter to invitationer fra ansøgernes søn, […], der er bosat i Sverige, og det er oplyst i invitationerne, at ansøgerne bor i Tyrkiet. I visumsagerne foreligger endvidere kopier af ansøgernes tyrkiske nationalitetspas. Det fremgår af den mandlige ansøgers pas, der er udstedt [ultimo] 2010, at hans navn er […]. I den kvindelige ansøgers pas er det angivet, at hendes navn er […], og at passet er udstedt [i sommeren] 2017. Flygtningenævnet forkaster herefter ansøgernes forklaringer om, at de har afgivet fingeraftryk til en agent, som herefter har sørget for udstedelsen af de tyrkiske pas og visa. Flygtningenævnet finder ikke, at fremlæggelsen af ID-kort, der er angivet at være udstedt af syriske myndigheder, samt et retsligt dokument vedrørende den mandlige ansøger kan føre til et andet resultat. Nævnet henviser til baggrundsoplysningerne om, at der i Syrien er en øget udbredelse af falske dokumenter, og at angiveligt ægte dokumenter udstedes med forkerte personoplysninger. Der henvises til et temanotat af 3. juli 2017 fra Landinfo, ”Syria: Identitetsdokumenter og pass”. Ansøgerne har aldrig haft konflikter med myndigheder, organisationer, grupper eller privatpersoner i Tyrkiet, og ansøgerne har herefter ikke sandsynliggjort, at de ved en tilbagevenden til Tyrkiet vil være i individuel eller konkret begrundet risiko for forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Tyrk/2019/12/ajev