sril20199

Nævnet meddelte i september 2019 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Sri Lanka. Indrejst i 2018. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk tamil og kristen af trosretning fra [mindre by], Sri Lanka. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer, men har deltaget i to demonstrationer i henholdsvis 2015 og 2016. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Sri Lanka frygter at blive slået ihjel af militæret, fordi hans far har været aktiv for De Tamilske Tigre (LTTE). Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv henvist til, at hans far har været aktiv for LTTE, siden ansøgeren var lille. Som følge heraf er ansøgeren ofte blevet tilbageholdt og udsat for fysiske overgreb af myndighederne. I begyndelsen af 2015 blev ansøgeren, ansøgerens far og ansøgerens to storebrødre tilbageholdt af de srilankanske myndigheder. Under tilbageholdelsen blev ansøgeren udsat for grove fysiske overgreb. Ansøgeren og hans brødre blev løsladt, efter de havde været tilbageholdt i en måned. Ansøgeren har ikke set sin far, siden de blev adskilt i militærlejren. I slutningen af 2015 deltog ansøgeren i en demonstration arrangeret af pårørende til forsvundne personer. Ansøgeren blev i foråret 2016 tilbageholdt af myndighederne, imens han var i Colombo. Ansøgeren blev løsladt, fordi hans mor betalte bestikkelse. I slutningen af 2016 deltog ansøgeren igen i en demonstration arrangeret af pårørende til forsvundne personer. Efter demonstrationen blev ansøgeren anholdt af myndighederne. Ansøgeren blev udsat for fysiske overgreb og fik at vide, at han ikke måtte deltage i demonstrationer igen. I efteråret 2017 deltog ansøgeren i martyrdagen vedrørende LTTE. Ansøgeren blev anholdt af militæret i slutningen af 2017 og tilbageholdt i en militærlejr. Ansøgeren blev afhørt om hans tilknytning til LTTE, og han fik at vide, at militæret ville slå ansøgeren og hans familie ihjel. Ansøgeren underskrev herefter tre stykker blankt papir. Efter han havde været tilbageholdt i fem dage, blev han løsladt. Ansøgerens mor havde betalt penge til en militærmand. Militærmanden fortalte efterfølgende ansøgeren, at det var militærets plan at slå ham ihjel, og at han skulle skynde sig væk. Ansøgeren udrejste herefter af Sri Lanka. Efter udrejsen har ansøgerens mor fortalt ham, at hun to gange er blevet opsøgt af myndighederne, som har spurgt efter ham. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund, idet han i det væsentlige har forklaret konsistent og troværdigt herom. Ansøgeren har på rimelig vis redegjort for de få divergerende oplysninger vedrørende hans tilbageholdelse i [slutningen af] 2017, og de kan derfor ikke tillægges afgørende betydning. Flygtningenævnet lægger således til grund, at ansøgeren siden 2015 flere gange er blevet tilbageholdt af de srilankanske myndigheder og udsat for blandt andet alvorlige fysiske overgreb af forskellig art, og at i hvert fald tre af tilbageholdelserne, herunder den seneste i 2017, har direkte sammenhæng med, at hans far efter det oplyste har haft en højtstående stilling i LTTE gennem flere år, ligesom ansøgeren på grund af sin deltagelse i demonstrationer, herunder markering af Martyrernes Dag, af myndighederne mistænkes for at have tilknytning til LTTE. Nævnet har endvidere lagt til grund, at ansøgerens mor efter ansøgerens udrejse er blevet opsøgt to gange af personer fra militæret, som har krævet ansøger udleveret og truet med problemer, hvis det ikke skete. Flygtningenævnet finder det herefter sammenholdt med de foreliggende baggrundsoplysninger om efter en samlet vurdering sandsynliggjort, at ansøgeren ved en tilbagevenden til sit hjemland vil være i fortsat risiko for asylbegrundende overgreb fra de srilankanske myndigheders side. Flygtningenævnet lægger i den forbindelse vægt på, at det fremgår af baggrundsoplysninger, at arbitrære arrestationer og overgreb fra myndighedernes side er hyppigt forekommende på Sri Lanka, og at dette i særlig grad rammer personer, der har været tilknyttet LTTE eller mistænkes herfor. Der henvises til Flygtningenævnets baggrundsmateriale, bilag nr. 589, side 4 og 19, Sri Lanka 2017 Human Rights Report fra US Department of State udgivet 20. april 2018. Efter det oplyste har Flygtningenævnet ikke grundlag for at fastslå, at ansøgeren har mulighed for at tage ophold andre steder på Sri Lanka. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Sril/2019/9/CHA