Nævnet meddelte i juni 2019 opholdstilladelse B-status til en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2013. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk somali og muslim af trosretning. Klageren tilhører klanen Hawiye, subklanen […] og subsubklanen […] og er fra […], Galgaduud, Somalia. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab, herunder at han frygter familiemedlemmer, som er medlem af al-Shabaab. Klageren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at klageren og hans familie blev opsøgt på deres bopæl af medlemmer fra al-Shabaab, som ville have betaling. Klagerens bror blev senere slået ihjel af al-Shabaab, idet familien ikke ville betale. Klageren blev selv på et tidspunkt taget med af al-Shabaab, hvorefter han blev instrueret i at varetage opgaver for al-Shabaab, men klageren ønskede ikke dette. Senere blev klageren opsøgt på sin bopæl af medlemmer fra al-Shabaab, hvoriblandt var familiemedlemmer til klageren. Klageren var ikke hjemme, og flygtede derefter fra Somalia. Klageren har endelig oplyst, at al-Shabaab vil beskylde ham for at være vantro og for at være en forræder. Udlændingestyrelsen meddelte [i foråret] 2014 klageren tidsbegrænset opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, jf. daværende praksis, hvorefter udsendelse til det sydlige og centrale Somalia fandtes at udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Udlændingestyrelsen lagde særligt vægt på Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 28. juni 2011 i sagen Sufi og Elmi mod Storbritannien. Udlændingestyrelsen lagde således til grund, at klageren havde behov for beskyttelse henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia på daværende tidspunkt. Et flertal af Flygtningenævnet kan lægge klagerens forklaring om sit oprindelige asylmotiv til grund, idet klageren har haft en plausibel forklaring på de divergenser, der er fremhævet af Udlændingestyrelsen. Flertallet kan herefter lægge til grund, at klageren, da han udrejste fra Somalia, var efterstræbt af al-Shabaab, idet han ikke havde meldt sig til tjeneste efter udløbet af den fastsatte frist. Klageren har forklaret, at tre navngivne familiemedlemmer har tilknytning til al-Shabaab. Klageren må derfor anses for at være profileret i forhold til al-Shabaab. Efter Flygtningenævnets baggrundsoplysninger er klagerens hjemby kontrolleret af al-Shabaab, hvorfor flertallet finder, at klageren ved en tilbagevenden til Somalia fortsat vil være i risiko for overgreb, omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsen afgørelse [fra primo] 2018, således at klageren fortsat har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2.” soma/2019/184/ajev