demo201912

Nævnet stadfæstede i september 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Den Demokratiske Republik Congo. Indrejst i 2018.Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk mucongo og protestant kristen fra Kinshasa, Den Demokratiske Republik Congo. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til hjemlandet frygter at blive slået ihjel af ukendte personer, som hun formoder er fra myndighederne, idet hun tidligere har haft konflikter med disse. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren oplyst, at hun i 2015 blev politisk aktiv. Ansøgeren deltog i 2015 og 2016 i to politiske demonstrationer imod den siddende regering i Den Demokratiske Republik Congo. Ansøgeren uddelte regimekritiske løbesedler fra 2016 til 2018. I [foråret] 2018 blev ansøgeren opsøgt af personer i en bil, da hun var på vej hjem fra kirken. Bilen stoppede nær hende, og en person råbte ansøgerens navn. Ansøgeren blev bedt om at stige ind i bilen. I den forbindelse viste manden diskret sit våben. Ansøgeren satte sig ind i bilen. Ansøgeren blev kørt til en gård, hvor hun blev sat i et værelse sammen med 12 andre kvinder. Ansøgeren blev herefter tilbageholdt i huset i tre måneder. Ansøgeren blev sammen med de andre kvinder udsat for seksuelle overgreb og tvangsarbejde. Ansøgeren og de andre kvinder blev også tvunget til at synge æressange for den daværende præsident for Den Demokratiske Republik Congo, Joseph Kabila Kabange. En dag tog en af vagterne ved navnet Lima kontakt til ansøgeren. Ansøgeren forklarede ham sin situation. Vagten lovede ansøgeren, at han ville prøve at hjælpe ansøgeren. En aften i [sommeren] 2018 blev ansøgeren og nogle andre kvinder hentet fra værelset og sat i en bil med bind for øjnene. Ansøgeren og kvinderne blev kørt væk fra området og hen til Congofloden. Da bilen standsede, fik ansøgeren bindet for øjnene af. Ansøgeren så vagten, Lima, som havde hjulpet hende med at flygte. Ansøgeren sejlede sammen med tre andre mænd over Congofloden til Republikken Congo nærmere byen Brazzaville. Herefter kørte de til et hus, hvor ansøgeren overnattede i nogle nætter. [I sommeren] 2018 tog ansøgeren sammen med to andre personer til lufthavnen, hvorfra ansøgeren udrejste til Danmark. Efter en samlet vurdering kan Flygtningenævnet lægge ansøgerens forklaring om sin tilbageholdelse til grund. Ved vurderingen af ansøgerens forklaring lægger Flygtningenævnet vægt på, at ansøgeren har fremstået troværdig for nævnet. Nævnet lægger videre vægt på, at ansøgeren grundlæggende har forklaret konsistent. Nævnet er opmærksom på, at ansøgeren på enkelte punkter har forklaret divergerende, men nævnet finder, at ansøgeren har redegjort overbevisende for divergenserne. Flygtningenævnet finder imidlertid ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Den Demokratiske Republik Congo vil være i fare for asylbegrundende forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, idet nævnet finder, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at de personer, der har tilbageholdt ansøgeren, har vilje og evne til at forfølge ansøgeren ved en tilbagevenden til Den Demokratiske Republik Congo. Flygtningenævnet lægger herved vægt på, at Felix Tshisekedi, fra partiet UDPS (Union Democracy and Social Progress), som ansøgeren ifølge sin forklaring demonstrerede til fordel for, i januar 2019 blev præsident for Den Demokratiske Republik Congo. Nævnet lægger videre vægt på, at ansøgeren, der ikke har været medlem af noget politisk parti, ikke kan anses for at være profileret som følge af sine politiske aktiviteter. På denne baggrund finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at de personer med tilknytning til den tidligere regering i Den Demokratiske Republik i Congo, der har tilbageholdt ansøgeren, har vilje og evne til at forfølge ansøgeren ved en tilbagevenden til Den Demokratiske Republik Congo. Flygtningenævnet finder herefter, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Den Demokratiske Republik Congo vil være i en risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i risiko for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.”demo/2019/12/FAM