soma2019248

Nævnet meddelte i november 2019 opholdstilladelse (K-status) til en kvindelig statsborger fra Somalia. Ansøgeren er mindreårig. Født i Danmark i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk somali og muslim fra Gal Heeri, Galgadud, Somalia Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgerens mor har som asylmotiv på vegne af ansøgeren henvist til, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia risikerer at blive tvangsomskåret, stenet, voldtaget og diskrimineret. Flygtningenævnet finder, at ansøgerens mor ikke har sandsynliggjort, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for at blive stenet, voldtaget og diskrimineret. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at dette beror på ansøgerens mors egen formodning. Ansøgerens mor har til støtte for asylmotivet om tvangsomskæring af ansøgeren oplyst, at hun mener, at hun ikke vil kunne modstå presset mod hende for at lade ansøgeren omskære. Flygtningenævnet kan lægge ansøgerens mors forklaring om, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia risikerer at blive omskåret, til grund. Flygtningenævnet lægger efter baggrundsoplysningerne om kvindelig omskæring i Somalia til grund, at kvindelig omskæring i Somalia er et kulturelt fænomen, der er dybt forankret i det somaliske samfund og som sådan bredt accepteret, at det er muligt for kvinder at undgå omskæring af deres døtre, men at dette i høj grad afhænger af moderens personlighed, og om hun vil være i stand til at modstå det psykologiske pres for omskæring fra såvel familiemedlemmer som samfundet. Flygtningenævnet lægger efter ansøgerens mors forklaring til grund, at hendes ægtefælle også er flygtet fra Somalia og nu opholder sig i Grækenland. Flygtningenævnet lægger endvidere til grund, at ansøgerens mors far er blevet dræbt af al-Shabaab, og at hun ikke ved, om hendes mor er i live, eller hvor moren eventuelt måtte opholde sig, såfremt hun er i live. Flygtningenævnet lægger endelig til grund, at ansøgerens mor ikke i øvrigt har nær familie i Somalia bortset fra en onkel, som hun ikke har haft kontakt med i mange år. Ansøgerens mor har forklaret, at hun er imod omskæring af datteren, men at hun mener, at hun ikke vil kunne modstå presset mod hende for at lade datteren omskære. Flygtningenævnet finder på den baggrund og efter nævnets vurdering af ansøgerens mors person, at hun - der i forhold til en tilbagevenden til Somalia må betragtes som en enlig kvinde, idet ægtefællen er flygtet fra Somalia og nu opholder sig i Grækenland - ikke vil være i stand til at modsætte sig et ønske fra omgivelserne om omskæring af ansøgeren. Flygtningenævnet finder herefter, at ansøgerens mor har sandsynliggjort, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for at blive omskåret mod ansøgerens mors vilje. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” soma/2019/248/imbs