Nævnet stadfæstede i september 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Ansøgeren er mindreårig. Født i Danmark i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk ashraf og sunni-muslim og somalisk statsborger, født i Danmark. Ansøgerens mor har på vegne af ansøgeren som asylmotiv henvist til, at ansøgeren ved en eventuel tilbagevenden til Somalia ikke kan få den nødvendige hjælp, da ansøgeren har brug for særlig støtte. Ansøgerens mor frygter endvidere, at ansøgeren vil blive mobbet af de andre børn, eftersom han er anderledes, samt at ansøgeren kan komme i slagsmål med andre børn, hvorved ansøgeren vil blive fængslet. Han risikerer også at blive anbragt på en anstalt. Endelig frygter ansøgerens mor, at ansøgeren vil blive udstødt af befolkningen, fordi ansøgeren er født uden for ægteskab. Ansøgerens mor har til støtte for ansøgerens asylmotiv oplyst, at ansøgeren ikke er alderssvarende udviklet, hvorfor hun frygter, at ansøgeren vil blive mobbet og udstødt. Ansøgerens mor har endvidere til støtte for ansøgerens asylmotiv oplyst, at Somalia er et muslimsk land, hvorfor ansøgeren risikerer diskrimination som følge af at være født uden for ægteskab. Ansøgerens stedfar har til støtte for ansøgerens asylmotiv oplyst, at de somaliske myndigheder ikke har forståelse for, at ansøgeren har en sygdom, hvorfor ansøgeren vil blive anbragt på en institution. Ansøgerens mor er nu gift med [navn], der tilhører Isak-klanen og stammer fra [by], Somaliland. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren sammen med sin mor og stedfar og sine søskende aktuelt har opholdstilladelse i Danmark. Såfremt opholdstilladelserne ikke bliver forlænget, må det lægges til grund, at familien samlet vil skulle udrejse til Somalia. I en sådan situation vil det være relevant at vurdere, om familien kan tage ophold enten i morens hjemområde eller i stedfarens hjemområde. Såfremt familien risikofrit kan tage ophold blot et af stederne, er der ikke grundlag for at meddele opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet bemærker videre, at nævnet [sommeren] 2014 traf afgørelse vedrørende [navn]. Ved afgørelsen fandt nævnet, at han ikke havde sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til hjemlandet risikerer forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Nævnet fandt således, at han kunne tvangsmæssigt udsendes til Somalia. Flygtningenævnet finder ikke, at de forhold, at ansøgeren ikke er alderssvarende og er født uden for ægteskab, indebærer, at ansøgeren risikerer forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller har behov for beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, ved en tilbagevenden til Somalia. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2019/220/MEG