soma2019219

Nævnet stadfæstede i september 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Ansøgeren er mindreårig. Indrejst i 2018. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk ashraf og sunni-muslim af trosretning fra Jilib, Somalia. Ansøgerens mor har på vegne af ansøgeren som asylmotiv henvist til, at hun frygter, at ansøgerens far og ansøgerens morfar vil tvinge ansøgeren til at blive en del af al-Shabaab. Til støtte for ansøgerens asylmotiv har ansøgerens mor oplyst, at ansøgerens far og morfar begge er del af al-Shabaab. Ansøgerens far har forud for ansøgerens mors udrejse af Somalia ytret ønske til ansøgerens mor om, at ansøgeren ligeledes skulle blive en del af al-Shabaab. Til støtte for ansøgerens asylmotiv har ansøgerens stedfar oplyst, at han frygter, at ansøgeren vil blive kidnappet af al-Shabaab, idet ansøgerens far ønsker, at ansøgeren bliver en del af al-Shabaab. Ansøgerens mor er nu gift med [navn], der tilhører Isak-klanen og stammer fra [by], Somaliland. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren sammen med sin mor og stedfar og sine søskende aktuelt har opholdstilladelse i Danmark. Såfremt opholdstilladelserne ikke bliver forlænget, må det lægges til grund, at familien samlet vil skulle udrejse til Somalia. I en sådan situation vil det være relevant at vurdere, om familien kan tage ophold enten i morens hjemområde eller i stedfarens hjemområde. Såfremt familien risikofrit kan tage ophold blot et af stederne, er der ikke grundlag for at meddele opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet bemærker videre, at nævnet [sommeren] 2014 traf afgørelse vedrørende [navn]. Ved afgørelsen fandt nævnet, at han ikke havde sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til hjemlandet risikerer forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Nævnet fandt således, at han kunne tvangsmæssigt udsendes til Somalia. Flygtningenævnet finder, at der ikke er noget grundlag for at antage, at ansøgeren risikerer rekruttering til al-Shabaab, såfremt han og familien tager ophold i stedfarens hjemområde. Flygtningenævnet finder således ikke, at ansøgeren risikerer forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller har behov for beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, ved en tilbagevenden til Somalia. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2019/219/MEG