Nævnet omgjorde i maj 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om inddragelse af opholdstilladelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia, således at han fortsat har opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Indrejst i 2013. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk somali og muslim fra […], Baraawe, Shabelle Hoose, Somalia. Klageren tilhører klanen Shiikaal. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ved sin indrejse i Danmark henviste klageren som asylmotiv til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygtede at blive dræbt af al-Shabaab på grund af sin brors tilknytning til myndighederne. Klageren henviste endvidere som asylmotiv til, at han frygtede myndighederne samt familiemedlemmerne til de personer, der døde under angrebet på klagerens bror, idet begge parter mistænkte klageren for at stå bag angrebet. Udlændingestyrelsen meddelte [i vinteren] 2013 klageren tidsbegrænset opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, jf. daværende praksis, hvorefter udsendelse til det sydlige og centrale Somalia fandtes at udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Udlændingestyrelsen lagde særligt vægt på Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 28. juni 2011 i sagen Sufi og Elmi mod Storbritannien. Udlændingestyrelsen lagde således til grund, at klageren havde behov for beskyttelse henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia på daværende tidspunkt. Klageren har under sagens behandling i Flygtningenævnet i det hele henvist til sit oprindelige asylmotiv. Flygtningenævnet bemærker, at Udlændingestyrelsen har lagt klagerens oplysninger om dennes konflikt med al-Shabaab til grund. Dette er oplyst af Udlændingestyrelsen over for Flygtningenævnet, ligesom det er anført i tilladelsesresolutionen [dateret i efteråret] 2013, at ”Udlændingestyrelsen finder dog ikke at kunne afvise, at ansøger ved en tilbagevenden til Somalia vil være i en reel risiko for at blive udsat for asylrelevant forfølgelse af Al-Shabaab militsen”. Klageren kommer fra den mindre by, […], der er beliggende tæt ved den større by, Baraawe. Efter de foreliggende baggrundsoplysninger må det lægges til grund, at Baraawe er under AMISOM kontrol, men at al-Shabaab i hvert fald til dels har kontrol med området udenfor byen, der i øvrigt i nyere baggrundsoplysninger er beskrevet som værende ”lawless, or unclear control”. Det er oplyst, at al-Shabaab i marts 2019 har udført henrettelser i området. Klageren er endvidere som konsekvens af den over ham afsagte dødsdom profileret i forhold til al-Shabaab. Flygtningenævnet finder herefter, at klageren fortsat opfylder betingelserne for opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Derimod findes klagerens konflikt med al-Shabaab særligt henset til baggrunden for denne, ikke at have en sådan karakter, at betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, er opfyldt. For så vidt angår den af klageren påberåbte konflikt med myndighederne og klanmedlemmer, finder Flygtningenævnet, som Udlændingestyrelsen, at det ikke kan lægges til grund, at klageren har en konflikt med disse, der kan medføre asylbegrundende forfølgelse. Flygtningenævnet kan i den forbindelse tiltræde det af Udlændingestyrelsen i tilladelsesresolutionen [dateret i efteråret] 2013 herom anførte. Flygtningenævnet ændrer herefter Udlændingestyrelsen afgørelse [dateret i starten af] 2018, således at klageren fortsat har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2.” Soma/2019/133/HHU