Nævnet stadfæstede i april 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om inddragelse af opholdstilladelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2013.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk somali og muslim fra [by], Bakool-regionen, Somalia. Klageren tilhører klanen [...]. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren henviste som oprindeligt asylmotiv til, at hun frygtede at blive slået ihjel og stenet af al-Shabaab, idet hun er flygtet fra tvangsægteskab med en mand fra al-Shabaab. Til støtte for sit asylmotiv oplyste klageren, at al-Shabaab en dag kom til den butik, hvor klageren arbejdede og solgte videobånd, kassetter, cigaretter og slik. Klagerens ægtefælle arbejdede i en biograf. Al-Shabaab fortalte ægtefællen, at det han lavede, var haram. Ægtefællen flygtede herefter. Al-Shabaab opsøgte herefter klageren i butikken. Klageren fik at vide af al-Shabaab, at de ting hun arbejdede med, ikke var tilladt. Al-Shabaab ødelagede tingene i butikken. Klageren skulle følge med to bevæbnede mænd fra al-Shabaab. Efter 20 minutters kørsel kom de frem til et hus, hvor klageren blev låst inde. Klageren blev straffet. Hun fik koldt vand over sig og blev pisket. Efter to til tre dage kom mændene igen og sagde, at klageren skulle gifte sig med en mand fra mujahedin. For at redde sit liv accepterede klageren at blive gift med manden. Der kom tre mænd, hvorefter klageren blev viet med manden. Klageren skulle lære om islam og normerne. Klageren fik ikke lov til at besøge sin familie. En dag da manden var rejst, og det blev mørkt, flygtede klageren til fods hjem til sin familie. Med hjælp fra sin familie flygtede klageren til flygtningelejren IFA. Udlændingestyrelsen meddelte [i sommeren] 2013 klageren tidsbegrænset opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. Udlændingestyrelsen lagde hermed vægt på klagerens forklaringer om asylmotivet og lagde endvidere vægt på daværende praksis, hvorefter udsendelse til det sydlige og centrale Somalia fandtes at udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Udlændingestyrelsen lagde særligt vægt på Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 28. juni 2011 i sagen Sufi og Elmi mod Storbritannien. Udlændingestyrelsen lagde således til grund, at klageren havde behov for beskyttelse henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia på daværende tidspunkt. Flygtningenævnet kan efter en samlet vurdering ikke lægge klagerens forklaring om asylmotivet til grund. Der henvises til, at forklaringen på centrale punkter fremstår divergerende og usammenhængende og således forekommer konstrueret til lejligheden. Nævnet finder ikke, at divergenserne kan forklares med den tid, der er forløbet mellem klagerens forklaring til Udlændingestyrelsen i 2013 om asylmotivet og forklaringerne i 2017 under inddragelsessagen. Klageren har således divergerende forklaret om tidspunktet for al-Shabaabs henvendelse til klageren og hendes ægtefælle. Under oplysnings- og motivsamtalen [i sommeren] 2013 har klageren forklaret, at hendes ægtefælle blev opsøgt af al-Shabaab og udrejste af Somalia i 2010. Al-Shabaab opsøgte klageren i 2012, hvorefter hun udrejste i 2012. Under samtalen med Udlændingestyrelsen [i efteråret] 2017 har klageren imidlertid forklaret, at al-Shabaab opsøgte hende i slutningen af 2010. Endvidere har klageren forklaret usammenhængende om de medlemmer af al-Shabaab, der er angiveligt under hendes tilbageholdelse har givet hende piskeslag. Hun har under oplysnings-og motivsamtalen forklaret, at hun blev hentet af to al-Shabaab medlemmer, som også piskede hende, mens hun derimod under samtalen [i efteråret] 2012 har forklaret, at kun et af de al-Shabaab medlemmer, der hentede hende, var med til at give hende piskeslag. Flygtningenævnet finder herefter ikke, at klageren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for forfølgelse omfattet udlændingelovens § 7, stk. 1, eller at hun risikerer overgreb jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Ifølge de foreliggende baggrundsoplysninger har AMISOM kontrollen i [by] i Bakool-regionen, der er klagerens hjemegn, og AMISOM har haft kontrollen i [by] i flere år. Der kan henvises bl.a. til EASO’s rapport fra februar 2016, ”EASO Country of Origin Information Report, Somalia Security Situation.” Flygtningenævnet finder således ikke, at forholdene i klagerens hjemegn vil indebære, at enhver der vender tilbage til området, vil være i risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventionens art. 3. Flygtningenævnet finder derfor, at en udsendelse af klageren til hjemområdet ikke længere vil udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder art. 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Klageren er født og boede i byen [by] i Bakool-regionen indtil sin udrejse i 2012. Klageren taler somalisk og er fuldt ud bekendt med kulturen i området. Det må lægges til grund, at klagerens forældre, hendes bror og søster fortsat opholder i Somalia, og der er derfor ikke grund til at antage, at hun er uden netværk i Somalia. Klageren skal derfor ikke betragtes som enlig kvinde. Det er oplyst af klagerens advokat, at hun taler, læser og skriver dansk. Klageren går på sprogskole og har bestået prøve i Dansk 2. Hun har ikke haft beskæftigelse i Danmark, og hun har modtaget offentlige ydelser fra [sommeren] 2013 til [sommeren] 2017. Klageren er mor til to børn, der er født i Danmark, henholdsvis [i efteråret] 2014 og [i sommeren] 2016. Klageren er medlem af [...] Forening. Det er endvidere oplyst under Flygtningenævnets behandling af sagen, at klageren ønsker at søge om repatrieringsstøtte. Efter en samlet vurdering af klagerens forhold finder Flygtningenævnet, at en inddragelse af klagerens opholdstilladelse ikke vil være særlig belastende for hende, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, og § 19, stk. 7, jf. § 26, stk. 1. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2019/125/FAM