Nævnet omgjorde i april 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om inddragelse af opholdstilladelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia, således at han fortsat har opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Indrejst i 2013. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren tilhører klanen Ashraf er muslim af trosretning fra byen Buulo Maarer i regionen Shabelle Hoose, Somalia. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter al-Shabaab, idet han er efterstræbt af disse. Herudover frygter klageren familien til den kvinde, som har beskyldt klageren for at have gjort hende gravid. Klageren har til støtte for asylmotivet om familien til kvinden oplyst, at han i perioden fra 2001 til 2008 opholdt sig i Kismayo, hvor han uddannede sig til journalist. I 2007 mødte klageren en kvinde fra en magtfuld klan, som fejlagtigt beskyldte klageren for at have gjort hende gravid. Som følge af dette ønskede kvindens familie at slå klageren ihjel. Ledelsen på den kostskole, som klageren boede i, forhindrede familien i at pågribe klageren, og hjalp klageren til at flygte tilbage til sin hjemby. Til støtte for asylmotivet om konflikten med al-Shabaab har klageren oplyst, at han modtog flere trusselsopkald efter, at han i 2008 begyndte at arbejde for radiostationen, STN Radio. Klageren opsagde sin stilling hos radiostationen i 2009, hvorefter trusselsopkaldene ophørte. I 2013 modtog klageren trusselopkald fra al-Shabaab, som beskyldte ham for at have videregivet oplysninger om al-Shabaab til medierne. Klageren blev herefter fængslet og udsat for fysisk overgreb af al-Shabaab. Under tilbageholdelsen forsøgte al-Shabaab at overtale klageren til at arbejde for en radiostation, der var ejet af disse. Klageren var tilbageholdt i 15 dage, hvorefter det lykkedes ham at flygte fra fængslet og udrejst fra Somalia. Klageren udrejste [i sommeren] 2013. Efter klagerens udrejse fra Somalia, fik klageren oplyst, at al-Shabaab opsøgte klagerens familie og skød klagerens forældre og bror, som efterfølgende døde af dette. Udlændingestyrelsen meddelte [i vinteren] 2014 klageren tidsbegrænset opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, idet Udlændingestyrelsen lagde klagerens forklaring om sit asylmotiv til grund. Flygtningenævnet kan ligesom Udlændingestyrelsen ikke lægge den del af klagerens asylmotiv til grund, som angår forholdet til en kvinde og dennes familie, idet klageren ikke har oplevet problemer som følge af denne konflikt, fra der blev fremsat trusler imod klageren i 2008, til han udrejste i 2013. Udlændingestyrelsen har i tilladelsesresolutionen af [vinteren] 2014 lagt klagerens asylmotiv til grund. Det er således lagt til grund, at klageren havde en konflikt med al-Shabaab, som i 2008 fremsatte trusler mod klageren som følge af klagerens arbejde som journalist på en radiostation, hvorefter klageren sagde sin stilling op. I sommeren 2013 blev klageren beskyldt af al-Shabaab for at have givet oplysninger om splittelse i al-Shabaabs ledelse til en radiostation, og klageren blev på ny truet, og han var derefter fængslet i 15 dage, indtil det lykkedes ham at flygte. Han flygtede derefter ud af landet. Efter sin udrejse har klageren fået oplyst, at al-Shabaab har opsøgt klagerens familie og skudt hans bror og forældre. Broderen døde, mens forældrene efterfølgende er døde af skudsår og sygdom. Flygtningenævnet lægger ligeledes dette asylmotiv til grund. Forløbet indebærer, at klageren må anses for at være profileret i forhold til al-Shabaab. Efter de seneste baggrundsoplysninger er området Marka-Qoryooley-Afgooye, som klageren stammer fra, meget ustabilt og under indflydelse af både al-Shabaab og AMISON. Afgooye-Mogadishu-Merka beskrives som det mest voldelige område i Somalia. På denne baggrund finder Flygtningenævnet, at det fortsat er sandsynligt, at klageren ved en tilbagevenden til Somalia risikerer konkret og individuel forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Det ikke kan antages, at han kan opnå beskyttelse hos myndighederne eller ved at tage ophold i en anden del af Somalia. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsen afgørelse af [vinteren] 2017 således, at klageren fortsat har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2.” Soma/2019/117/TPB