Nævnet stadfæstede i december 2018 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om inddragelse af opholdstilladelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2013. 
Flygtningenævnet udtalte: 
”Klageren tilhører klanen [A] og er muslim af trosretning fra byen [B] i Lower Juba regionen, So-malia. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab, der har beskyldt klageren for at have transporteret khat. Klageren frygter endvidere, at al-Shabaab vil mistænke ham for at være spion, fordi han har været udrejst af Somalia. Klageren har til støtte herfor forklaret, at han i perioden fra 2007 til 2013 flere gange blev opsøgt af al-Shabaab, der ville have klageren til at arbejde for sig, hvilket klageren afviste med henvisning til, at han havde helbredsmæssige problemer. Klageren arbejdede som chauffør, og en dag i [medio] 2013, da han transporterede nogle personer i sin bil, blev bilen stoppet af personer fra al-Shabaab, der foretog et rutinetjek af klagerens bil. De pågældende fandt noget khat i bilen, som en af passagerene havde gemt i bilen. Herefter blev klagerens bil beslaglagt, og klageren blev tilbageholdt. Under tilbageholdelsen blev klageren udsat for voldelige overgreb. Under tilbageholdelsen blev klageren meget syg på grund af sin sukkersyge. Da klagerens mor lo-vede at bringe klageren til retten, når hans sag efterfølgende skulle behandles, blev han løsladt mod kaution. Samme aften udrejste klageren af Somalia. Klageren har som asylmotiv endelig henvist til de generelle forhold i hans hjemområde. Udlændingestyrelsen meddelte [ultimo] 2013 klageren tidsbegrænset opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, jf. daværende praksis, hvorefter udsendelse til det sydlige og centrale Somalia fandtes at udgøre en krænkelse af Dan-marks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Udlændingestyrelsen lagde således til grund, at klageren havde behov for beskyttelse henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia på daværende tidspunkt. Flygtningenævnet kan ikke lægge klagerens forklaring om sit asylmotiv til grund. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at klageren har forklaret divergerende og under nævnsmødet endvidere udbyggende om blandt andet, hvor mange personer der var plads til i hans bil, hans kendskab og ejerforhold til den khat, der blev fundet i hans bil, hvorvidt og hvor mange af hans passagerer der blev taget med af al-Shabaab, hvor lang tid han var tilbageholdt af al-Shabaab, og hvorvidt der blev betalt penge/stillet kaution i forbindelse med hans løsladelse. Flygtningenævnet tilsidesætter derfor klagerens forkla-ring om sit asylmotiv som konstrueret til lejligheden. Flygtningenævnet finder herefter, at klageren ikke har sandsynliggjort, at han har en konflikt med eller er profileret i forhold til al-Shabaab, og at han ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb omfattet af ud-lændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, fra al-Shabaabs side som følge af sine individuelle forhold. Det forhold, at klageren har opholdt sig i Danmark siden [medio] 2013, finder Flygtningenævnet ikke i sig selv medfører, at klageren af den grund risikerer forfølgelse. Flygtningenævnet lægger efter de foreliggende baggrundsoplysninger til grund, at [B], Lower Juba, er under al-Shabaabs kontrol. Ef-ter en samlet vurdering af de foreliggende baggrundsoplysninger finder Flygtningenævnet imidler-tid, at ophold i al-Shabaab kontrollerede områder for personer, der ikke har en konflikt med eller på anden måde er profilerede i forhold til al-Shabaab, ikke er tilstrækkeligt til at opnå asyl. Flygtnin-genævnet finder på den baggrund, at udsendelse af klageren til [B], Lower Juba, ikke længere udgør en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder artikel 3 i Den Europæiske Menne-skerettighedskonvention. Klageren, der er [X] år, er født og har frem til sin udrejse i [medio] 2013 boet i Somalia, hvor hans familie fortsat bor. Klageren er indrejst i Danmark i [medio] 2013 og har haft opholdstilladelse i Danmark siden [ultimo] 2013. Klageren har ikke bestået danskprøver, men er på danskuddannelse 1 modul 3. Klageren har ikke familie i Danmark. Klageren har ikke haft or-dinær fuldtidsbeskæftigelse i Danmark, men har været i virksomhedspraktik i perioder i 2015, 2016, 2017 og 2018. Klageren har ikke oplyst at være engageret i foreningsliv. Klageren lider af diabetes 2. Flygtningenævnet finder efter en samlet vurdering af klagerens forhold, at en inddragelse af kla-gerens opholdstilladelse ikke vil være særligt belastende for klageren, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, jf. stk. 7, jf. § 26, stk. 1. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse om inddragelse af klagerens opholdstilladelse. Soma/2018/139/tps