iran201973

Nævnet meddelte i maj 2019 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk kurder og sunni-muslim fra Ziran, Iran. Ansøgeren har samarbejdet med PJAK i Iran. Ansøgeren henviste som oprindeligt asylmotiv til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter at blive fængslet eller henrettet af den iranske revolutionsgarde, fordi han har samarbejdet med PJAK. Ansøgeren har som asylmotiv endvidere henvist til, at han frygter ISIL. Ansøgeren har under genoptagelsessagen henvist til, at han har fortsat sine politiske aktiviteter for PJAK og KDPI i Danmark, hvorfor han frygter at være i risiko for asylbegrundende forfølgelse ved en tilbagevenden til Iran. Ansøgeren har ikke gjort gældende, at han frygter ISIL. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han har deltaget i aktiviteter for både PJAK og KDPI i Danmark, ligesom han har deltaget i demonstrationer mod det iranske styre arrangeret af begge disse organisationer i Danmark. Ansøgeren har endvidere oplyst, at han har været politisk aktiv gennem sine Facebook-profiler ved at have promoveret den kurdiske sag, offentliggjort sit tilhørsforhold til blandt andet PJAK og delt systemkritiske artikler. Flygtningenævnet lægger i det væsentlige ansøgerens forklaring om sine asylmotiver til grund. Flygtningenævnet finder ikke, at ansøgerens aktiviteter i Iran har haft en sådan karakter og intensitet, at disse i sig selv er asylbegrundende. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgeren har deltaget i politiske aktiviteter i Danmark, herunder har deltaget i demonstrationer mod det iranske styre arrangeret af dels PJAK, dels KDPI. Flygtningenævnet lægger endvidere til grund, at ansøgeren på meget tydelig vis via sine åbne Facebook-profiler har givet udtryk for sin tilknytning til blandt PJAK, ligesom han har viderebragt synspunkter, der er pro-kurdiske og kritiske over for det iranske styre. Efter de foreliggende baggrundsoplysninger lægger Flygtningenævnet til grund, at det er sandsynligt, at disse forhold er kommet til de iranske myndigheders kendskab. Flygtningenævnet har i den forbindelse tillagt det betydning, at flere af ansøgerens familiemedlemmer i Iran er kendte for at være politisk aktive for KDPI og PJAK. Ansøgerens grandfætter har således på denne baggrund opnået asyl i Danmark, mens et andet af ansøgerens familiemedlemmer har måttet tage ophold i Irak. Flygtningenævnet finder derfor, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Iran risikerer konkret og individuel forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Iran/2019/73/GJEY