iran201968

Nævnet stadfæstede i maj 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte: 
”Ansøgeren er etnisk kurder og yarsan fra Sarpol-e Zahab, Kermanshah, Iran. Ansøgeren har ikke tidligere været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer, men har uddelt politisk materiale for partiet Yarsan Democratic Organization (YDO). Efter sin ankomst til Danmark er ansøgeren blevet medlem af YDO. Ansøgeren henviste som oprindeligt asylmotiv til, at han frygtede at blive henrettet eller fængslet på livstid af de iranske myndigheder, da han havde uddelt politisk materiale for YDO. Ansøgeren har under genoptagelsessagen henvist til, at han har fortsat sine politiske aktiviteter i Danmark, idet han er blevet medlem af partiet YDO og har været aktiv deltagende såvel i organisationens demonstrationer, møder og andre aktiviteter, som lignende arrangementer afholdt af andre regimekritiske partier. Som anført i Flygtningenævnets afgørelse [fra begyndelsen af] 2017 var nævnet på daværende tidspunkt bekendt med, at ansøgeren var blevet medlem af YDO i Danmark. Nævnet fandt imidlertid, at ansøgeren, der heller ikke var efterstræbt af myndighederne i Iran forud for udrejsen, fremstod helt uprofileret i forhold til disse myndigheder. Der er ikke under nævnsmødet i forbindelse med genoptagelsessagen fremkommet oplysninger om omstændigheder, der kan føre til en ændret vurdering af spørgsmålet om ansøgerens profilering forud for udrejsen af Iran. Nævnet finder ikke, at oplysningerne om ansøgerens aktiviteter i Danmark, efter at han i Flygtningenævnet er blevet meddelt afslag på opholdstilladelse i Danmark, kan føre til, at han nu er blevet således profileret i forhold til de iranske myndigheder, at han har sandsynliggjort, at han har behov for beskyttelse som nævnt i udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. Deltagelse i demonstrationer arrangeret af forskellige eksiliranske organisationer m.v. sammen med blandt andre øvrige asylansøgere, herunder foran den iranske ambassade, i perioden efter, at Udlændingestyrelsens afslag på opholdstilladelse var blevet stadfæstet i Flygtningenævnet, og ansøgerens udfærdigelse af en systemkritisk artikel, der er oploadet på yarsanmedia.org, kan således under de foreliggende omstændigheder ikke i sig selv anses for sådanne intensive aktiviteter mod det iranske styre, som kan etablere et ”sur place”-asylmotiv for ansøgeren efter udlændingelovens § 7. Det kan således ikke antages, at de iranske myndigheder henset til, at ansøgeren ikke tidligere har været profileret, vil have fået kendskab til ansøgerens aktiviteter i Danmark. Uanset om dette måtte være tilfældet, er der – henset til karakteren af aktiviteterne, den måde de er udført på, og det tidsrum, hvori de er udført - ikke anledning til at anse ansøgeren for således profileret i forhold til de iranske myndigheder, at det kan begrunde opholdstilladelse i Danmark. Der henvises til UNHCR’s håndbog om procedurer og kriterier for fastlæggelse af flygtningestatus, pkt. 96. Herefter, og idet de generelle forhold for yarsani i Iran ikke er af en sådan karakter, at dette i sig selv kan føre til opholdstilladelse, finder Flygtningenævnet fortsat ikke grundlag for at meddele ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7.” Iran/2019/68/CHA