Nævnet meddelte i september 2017 opholdstilladelse (midlertidig beskyttelsesstatus) til en kvindelig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2014.
Flygtningenævnet udtalte:
”Flygtningenævnet har behandlet sagen på skriftligt grundlag i henhold til udlændingelovens § 56, stk. 4, nr. 5, jf. § 53, stk. 6, jf. stk. 10. Sagen er afgjort på formandskompetencen, jf. udlændingelo-vens § 53, stk. 10. Ansøgeren er etnisk kurder og sunni-muslim fra Syrien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgerens mor er tyrkisk statsborger. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter de generelle forhold i landet, herunder tilstedeværelsen af den Frie Syriske Hær, samt at hun ikke har noget sted at bo, idet familiens lejlighed er blevet ødelagt som følge af et luftangreb. Ansøgeren har ydermere henvist til, at hun ikke ønsker at tage ophold i Tyrkiet, fordi livet i Tyrkiet er hårdt. Ansøgeren har til støtte herfor forklaret, at syrere i Tyrkiet bliver diskrimineret på arbejdsmarkedet. De har længere arbejdsdage, får mindre løn og er generelt udsat for diskrimination. Flygtningenævnet stadfæstede den [primo] 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse af [efteråret] 2015, hvorved ansøgeren blev meddelt afslag på opholdstilladelse efter ud-lændingelovens § 7. Det fremgår af Flygtningenævnets afgørelse, at et flertal i nævnet fandt, at an-søgeren måtte henvises til at tage ophold i Tyrkiet, hvor hun kunne søge om statsborgerskab, fordi hendes mor er tyrkisk statsborger. Flertallet lagde herved vægt på, at det fremgår af Turkish Citizen Law, Law No. 5901 af 29. maj 2009, at et barn, som er født af en tyrkisk far eller mor indenfor æg-teskab i Tyrkiet eller i udlandet, er tyrkisk statsborger. Et barn, som er født af en tyrkisk mor uden-for ægteskab, er også tyrkisk statsborger. Flertallet lagde videre vægt på, at det fremgår af hørings-svar af 16. juni 2015 med bilag af 2. september 2015, at det følger af forordningen vedrørende im-plementering af den tyrkiske statsborgerskabslov artikel 8, at en person, efter at pågældende er fyldt 18 år, kan henvende sig til Indenrigsministeriet og søge om tyrkisk statsborgerskab. Den [medio sommeren] 2017 har Udlændingecenter Nordsjælland fremsendt oplysninger til Flygtningenævnet om, at den tyrkiske ambassade i København ved e-mail af [primo sommeren] 2017 har oplyst, at ambassaden ikke kan udstede en indrejsetilladelse og/eller en opholdstilladelse til den pågældende. Udlændingecenter Nordsjælland har på den baggrund vurderet, at Tyrkiet ikke vil acceptere den pågældende, hvorfor en udsendelse må vurderes som udsigtsløs. Udlændingecenter Nordsjælland har derfor anmodet Flygtningenævnet om at foretage en vurdering af sagens videreforløb. Den [ul-timo sommeren] 2017 har Flygtningenævnet anmodet Udlændingecenter Nordsjælland om at oply-se, om det er politiets vurdering, at det gør en forskel, hvis ansøgeren selv retter henvendelse til ambassaden og anmoder om en indrejsetilladelse. Den [ultimo sommeren] 2017 har Udlændinge-center Nordsjælland meddelt, at det er politiets vurdering, at det ikke vil gøre en forskel, såfremt ansøgeren møder op personligt på ambassaden, idet ambassaden har været meget klar i deres afvis-ning, og politiet betragter derfor afvisningen som en definitiv afvisning. På den baggrund finder Flygtningenævnet ikke længere, at betingelserne for at foretage en asylretlig vurdering af ansøgeren i forhold til Tyrkiet, er opfyldt, uanset at ansøgeren fortsat formelt set måtte opfylde betingelserne for at kunne opnå statsborgerskab efter Turkish Citizen Law, Law No. 5901 af 29. maj 2009. Flygt-ningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3.” Syri/2017/42/SSM