Nævnet meddelte i juni 2016 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Syrien og en kvindelig statsborger fra Libanon samt to børn. Indrejst i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Den mandlige ansøger er etnisk araber og sunni-muslim fra [landsby A], Rif Dimashq, Syrien. Den kvindelige ansøger er etnisk araber og sunni-muslim fra [landsby B], Libanon. Den mandlige ansøger har været medlem af Baath-partiet fra 1989 til 2007 og aktivt medlem fra 2005-2007. Den kvindelige ansøger har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgerne har som asylmotiv henvist til, at de ved en tilbagevenden til Syrien frygter at blive slået ihjel af myndighederne samt radikale grupper. De har endvidere henvist til, at de i Libanon, frygter de syriske myndigheder samt Hizbollah. Ansøgerne har til støtte for deres asylmotiv oplyst, at den mandlige ansøger har arbejdet som [stilling samt arbejdsgiver] fra 1988 til 1994, i hvilken forbindelse han blev betroet militærhemmeligheder, og at han fra 1989-2007 har været medlem af Baath-partiet. Grundet uoverensstemmelser med et andet lokalt højtstående medlem forlod den mandlige ansøger partiet i 2007, hvorefter han var fængslet i 25 dage, hans aktiver blev indefrosset og han blev meddelt udrejseforbud. Efter urolighedernes start i Syrien blev den mandlige ansøger omkring [sommeren] 2011 opfordret til at støtte op om magthaverne ved at genindtræde som medlem af Baath-partiet, genoptage sin stilling i militæret samt bekæmpe oppositionen. Som følge heraf levede den mandlige ansøger i skjul frem til [efteråret] 2011, hvor han udrejste til Libanon. Den kvindelige ansøger udrejste med resten af familien [senere på efteråret] 2011. Fra [efteråret] 2011 frem til [sommeren] 2014 boede ansøgerne i Egypten, i hvilken forbindelse den mandlige ansøger gentagne gange optrådte på egyptisk og udenlandsk TV for at tale om situationen i Syrien. Som følge heraf blev den mandlige ansøger fra [foråret] 2012 til 2014 udsat for telefoniske trusler af højtstående personer ved det syriske militær. Endvidere beskyldte radikale grupper den mandlige ansøger i Egypten for at støtte op om det syriske styre. Flygtningenævnet kan i overensstemmelse med Udlændingestyrelsens afgørelse lægge til grund, at den mandlige ansøger isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, i forhold til Syrien. Flygtningenævnet skal herefter tage stilling til, hvorvidt Libanon kan tjene som første asylland jf. den daværende udlændingelovs § 7, stk. 3. Den mandlige ansøger har efter udrejsen til Egypten talrige gange optrådt i fjernsynsudsendelser, der kan ses i blandt andet Syrien og Libanon og under disse udsendelser har han udtalt sig kritisk mod styret i Syrien samt kritisk mod Hizbollah, om hvem han har udtalt, at de begår drab i Syrien, at de fra Syrien har modtaget kemiske våben og at deres indflydelse i Syrien er problematisk. Nævnet finder ikke at kunne afvise, at disse udtalelser har medført, at han har modtaget flere trusler fra personer tilknyttet styret i Syrien. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at han også er blevet opsøgt og forsøgt dræbt, blandt andet fordi hans forklaring herom er udbygget væsentligt. Selvom det lægges til grund, at den mandlige ansøger har en nær tilknytning til Libanon og ville kunne få ophold der, finder et flertal af nævnet, at han som følge af kritikken mod Hizbollah og hans profileringsgrad vil kunne risikere repressalier fra Hizbollah eller refoulement. Dette flertal finder endvidere ikke, at han vil kunne få de libanesiske myndigheders beskyttelse. Flertallet finder således ikke, at hans personlige integritet er beskyttet i en sådan grad, at Libanon kan tjene som første asylland. Flygtningenævnet meddeler derfor den syriske statsborger […] opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Den kvindelige ansøger er libanesisk statsborger og skal som følge heraf vurderes i forhold til Libanon. Hun har ikke et selvstændigt asylmotiv, men har henvist til ægtefællens problemer. Som følge af flertallets vurdering i præmisserne vedrørende ægtefællen, finder det samme flertal, at det er sandsynliggjort, at Hizbollah som følge af ægtefællens problemer kan forfølge den kvindelige ansøger. Det kan ikke lægges til grund, at den kvindelige ansøger kan opnå de libanesiske myndigheders beskyttelse. Som følge heraf har den kvindelige ansøger sandsynliggjort, at hun er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor den libanesiske statsborger […] samt to børn opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” syri/2016/54/ABP