syri20153

Nævnet stadfæstede i maj 2015 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Syrien indrejst i Danmark i 2014.

”Ansøgeren er etnisk araber og muslim fra […], Syrien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter indkaldelse som værnepligtig til det syriske militær. Ansøgeren har som asylmotiv videre henvist til de generelle forhold i Syrien. Ansøgeren har endvidere gjort gældende, at han ikke kan vende tilbage til Bulgarien, idet der ikke er nogen mulighed for uddannelse eller arbejde, ligesom levevilkårene er dårlige. Flygtningenævnet kan i overensstemmelse med Udlændingestyrelsen lægge til grund for sagen, at ansøgeren isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, idet han ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse, idet han frygter indkaldelse til det syriske militær. Flygtningenævnet finder imidlertid, at Bulgarien kan tjene som ansøgerens første asylland, jf. udlændingelovens § 7, stk. 4, idet ansøgeren har opnået opholdstilladelse i Bulgarien. Flygtningenævnet lægger vægt på, at ansøgeren ikke har været udsat for strafforfølgning, men alene har været anholdt i forbindelse med hans illegale indrejse i Bulgarien. Han har ikke haft konflikter med de bulgarske myndigheder og risikerer ikke refoulement til Syrien. Nævnet finder endvidere, at ansøgerens personlige sikkerhed i Bulgarien vil være beskyttet. Det forhold, at ansøgeren har været udsat for et røveri i Bulgarien kan ikke føre til et andet resultat, idet ansøgeren i et lignende tilfælde må henvises til de bulgarske myndigheders beskyttelse. Af Flygtningenævnets baggrundsmateriale fremgår, at personer med flygtninge- og beskyttelsesstatus har samme rettigheder som bulgarske statsborgere. De generelle forhold i Bulgarien er ikke i sig selv af en sådan karakter, at det kan føre til et andet resultat. Flygtningenævnet bemærker endvidere at ansøgeren, som er en rask ung mand, efter sine egne oplysninger har haft kontakt med en i Bulgarien bosiddende syrer, som må antages at kunne bistå ansøgeren i forbindelse med integration i det bulgarske samfund. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” syri/2015/3