syri201522

Nævnet meddelte i august 2015 konventionsstatus til et ægtepar samt tre børn fra Syrien. Indrejst i 2014.

Flygtningenævnet udtalte:

Ansøgerne er etniske kurdere og sunni-muslimer fra Aleppo, Syrien. Ansøgerne har ikke været medlemmer af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktive.  Den mandlige ansøger har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Syrien frygter genindkaldelse som reservist til det syriske militær. Han har endvidere henvist til, at han frygter at Shabiba, såfremt de finder ansøgeren, vil overdrage ham til de syriske myndigheder som følge af hans deltagelse i politiske demonstrationer mod det syriske regime. Ansøgeren har endelig henvist til de generelle forhold i Syrien, herunder at der foregår væbnede kampe og angreb på civile. Den mandlige ansøger blev [primo] 2014 meddelt opholdstilladelse i Bulgarien i form af subsidiær beskyttelse. Han har oplyst, at han ikke ønsker at tage ophold i Bulgarien, hvor forholdene var meget dårlige. De kunne ikke finde en bolig og havde ikke mulighed for at få arbejde. Ansøgerne modtog endvidere ikke økonomisk støtte i Bulgarien. Den mandlige ansøger har endvidere henvist til, at han har skader i hovedet og øjnene som følge af et trafikuheld. Han lider af kronisk hovedpine, og ser dårligt på sit venstre øje. Han har smerter efter fire brækkede ribben, samt smerter i ryggen. Han har derfor ikke mulighed for at bestride et almindeligt job, ligesom han ikke mener, at han har mulighed for at få den nødvendige lægehjælp i Bulgarien. Ligeledes har ansøgeren deltaget i psykoterapi i Danmark, fordi han har det psykisk meget dårligt. Den kvindelige ansøger har henvist til den mandlige ansøgers asylmotiv. Hun har endvidere henvist til de generelle forhold i Syrien. Den kvindelige ansøger samt to børn, […], blev [primo] 2014 meddelt opholdstilladelse i Bulgarien i form af subsidiær beskyttelse. Hun har oplyst, at hun ikke ønsker at tage ophold i Bulgarien, idet hun ikke mener, at familien vil kunne overleve i Bulgarien. De modtog ingen støtte fra myndighederne og hendes mand har det så dårligt, at han ikke kan arbejde. Flygtningenævnet lægger i overensstemmelse med Udlændingestyrelsens afgørelser til grund, at ansøgerne isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet lægger videre til grund, at ansøgerne og deres to ældste børn blev meddelt opholdstilladelse i Bulgarien [primo] 2014. Flygtningenævnet hjemviste [ultimo] 2015 sagen til Udlændingestyrelsen med henblik på styrelsens overvejelse af, om de helbredsoplysninger vedrørende den mandlige ansøger, der var fremkommet under nævnsmødet, efter en lægelig vurdering burde tages i betragtning ved Udlændingestyrelsens vurdering af sagen. Udlændingestyrelsen traf på ny afgørelse [primo] 2015. Styrelsen havde forud herfor ikke fået foretaget en lægelig vurdering af nogen art, men traf afgørelse på det foreliggende grundlag samt en yderligere samtale med ansøgeren, som blev foretaget via telefon. På baggrund af ansøgernes forklaringer i nævnet samt de foreliggende lægelige oplysninger lægger Flygtningenævnets flertal herefter til grund, at den mandlige ansøger har store helbredsmæssige, herunder psykiske pro-blemer, der medfører, at han ikke er i stand til på nuværende tidspunkt at bestride et arbejde på almindelige vilkår, ligesom det lægges til grund, at den kvindelige ansøger er stærkt psykisk belastet af familiens oplevelser i såvel Syrien som Bulgarien, og af den mandlige ansøgers problemer.

Efter de foreliggende baggrundsoplysninger vil ansøgerne i almindelighed kunne opnå de tilstræk-kelige sociale og økonomiske vilkår i Bulgarien. Flygtningenævnets flertal finder imidlertid under hensyn til det oplyste om den mandlige ansøgers helbredstilstand sammenholdt med, at familien har tre meget små børn og med den kvindelige ansøgers psykiske tilstand, at det må antages, at ansøgerne vil være ude af stand til at opnå helt basale rettigheder i forhold til levevilkår, herunder den nødvendige lægehjælp i Bulgarien. Flygtningenævnets flertal finder herefter og efter en samlet vurdering af ansøgernes forhold, at Bulgarien ikke kan tjene som ansøgernes første asylland. Flygtningenævnet meddeler derfor de syriske statsborgere […] opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Syri/2015/22