syri201520

Nævnet stadfæstede i august 2015 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Syrien. Indrejst i 2014.

Flygtningenævnet udtalte:

”Ansøgeren er etnisk kurder og sunni-muslim af trosretning fra Aleppo i Syrien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv i forhold til Bulgarien oplyst, at han ikke ønsker at opholde sig i Bulgarien på grund af de dårlige levevilkår, og han har til støtte for asylmotivet i forhold til Bulgarien henvist til, at han blev behandlet dårligt under sin tilbageholdelse i Bulgarien, herunder at han blev lukket inde i et slags bur og selv måtte købe mad. Endvidere har ansøgeren henvist til, at forholdene i flygtningelejren var dårlige, og at han måtte bo i et telt, ligesom der var mangel på mad og varmt vand. Efter at han blev meddelt opholdstilladelse, fik han at vide, at han skulle flytte ud af lejren. Han fik ikke tilbudt nogen bolig, ligesom han ikke modtog nogen anden hjælp fra de bulgarske myndigheder. Det var ikke muligt for ham at få et arbejde, og der var ikke nogen skoler, som hans børn kunne gå i. Ansøgeren har ydermere henvist til, at det generelt er usikkert for flygtninge at befinde sig i Bulgarien, fordi der er mange kriminelle grupper, som begår overgreb mod flygtninge. Flygtningenævnet finder i overensstemmelse med Udlændingestyrelsens afgørelse […], at ansøgeren, der ved en tilbagevenden til Syrien risikerer at blive genindkaldt til militærtjeneste, isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Med henvisning til at ansøgeren […] har opnået flygtningestatus i Bulgarien og er meddelt opholdstilladelse i fem år, finder Flygtningenævnet imidlertid, at ansøgeren kan tage ophold i Bulgarien, der i overensstemmelse med nævnets praksis kan tjene som ansøgerens første asylland, jf. udlændingelovens § 7, stk. 4 (tidligere udlændingelovens § 7, stk. 3). Nævnet lægger vægt på baggrundsoplysningerne om forholdene i Bulgarien, hvorefter det blandt andet fremgår, at ansøgeren vil være beskyttet mod refoulement ved en tilbagevenden til Bulgarien, at hans personlige integritet og sikkerhed vil være beskyttet i fornødent omfang, ligesom de økonomiske og sociale forhold vil være tilstrækkelige. De oplysninger om ansøgerens ægtefælle og deres yngste barn, der er forelagt for nævnet, kan ikke føre til et andet resultat, idet der herved ikke er grundlag for at anse ansøgeren og hans familie som særligt sårbare. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Syri/2015/20