suda20177

Nævnet meddelte i juli 2017 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Sudan. Indrejst i 2014.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk fur og sunni-muslim af trosretning fra Syddarfur, Sudan. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Sudan frygter forfølgelse fra myndighederne og de arabiske stammer, fordi han er etnisk fur. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han frygter forfølgelse fra myndighederne, idet han har været tilbageholdt og fængslet to gange i Sudan mistænkt for at arbejde mod regeringen. Ansøgeren har herunder i 2014, efter at være tvangshjemsendt fra Israel, været tilbageholdt af de sudanesiske myndigheder i en længere periode mistænkt for at være spion og for at have deltaget i demonstrationer mod styret. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at den sudanesiske regering angreb og nedbrændte hans landsby [i begyndelsen af] 2004, hvorefter ansøgeren og ansøgerens familie flygtede til flygtningelejren Abd Algabar. I [begyndelsen af] 2010 blev ansøgeren anholdt af den sudanesiske efterretningstjeneste. Ansøgeren blev ført til efterretningstjenestens hovedkvarter i Kass, hvor han blev bedt om at arbejde som spion. Da ansøgeren nægtede dette, blev han beskyldt for at tilhøre SLA (Sudan Liberation Army) og blev overført til hovedkvarter i Nyala, hvor han var fængslet frem til [medio] 2010. I denne periode blev ansøgeren udsat for fysiske overgreb. Det lykkedes ansøgeren at flygte fra fængslet [omkring to uger senere i] 2010, hvorefter han tog til Alijazzeria, hvor han arbejdede frem til [slutningen af] 2010. Ansøgeren rejste herefter til Khartoum, hvor han fik udstedt rejselegitimation og udrejste til Israel. Ansøgeren arbejdede i Israel frem til [begyndelsen af ] 2014, hvor han blev sendt tilbage til Sudan af den israelske regering. Ansøgeren blev anholdt af de sudanesiske myndigheder, da han ankom til Khartoum. Ansøgeren blev identificeret som fur. Ansøgeren blev tilbageholdt og afhørt. Den sudanske efterretningstjeneste havde nøje kendskab til ansøgerens aktiviteter i Israel. Ansøgeren blev underkastet forhør, hvorefter han blev overført til fængslet i Korba. Her blev ansøgeren dagligt forhørt og i den forbindelse udsat for forskellige former for tortur. Det lykkedes imidlertid ansøgeren og en række andre fanger at gennemføre en aftalt flugt, da de blev overført til et fængsel i Omdurman. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring til grund. Der er herved lagt vægt på, at ansøgerens forklaring om asylmotivet støttes af den foretagne torturundersøgelse og baggrundsoplysningerne om forholdene i Sudan. Ansøgeren har således sandsynliggjort, at han i perioden fra 2004 til 2010 opholdt sig i flygtningelejren Abd Algabar, at ansøgeren i 2010 blev søgt hvervet af efterretningstjenesten, og at ansøgeren, da han afslog dette, blev tilbageholdt og udsat for tortur. Ansøgeren har endvidere sandsynliggjort, at han undslap og flygtede til Israel, hvor ansøgeren deltog i demonstrationer mod den sudanesiske regering. Ansøgerens forklaring om demonstrationerne i Israel, og ansøgerens forklaring om omstændighederne i forbindelse med de israelske myndigheders tilbagesendelse af flygtninge og migranter til Sudan, stemmer ligeledes overens med baggrundsoplysningerne. Ansøgeren har videre sandsynliggjort, at han, da han i begyndelsen af 2014 ankom til lufthavnen i Khartoum, straks blev tilbageholdt af de sudanesiske myndigheder, der havde kendskab til ansøgerens ophold i Israel og ansøgerens regimekritiske aktiviteter i Israel, og at ansøgeren under de forhør, der fulgte, på ny blev udsat for tortur og beskyldt for at være spion for Israel. Efter en samlet vurdering finder Flygtningenævnet herefter, at ansøgeren, der er fur, har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Sudan vil være i risiko for myndighedsforfølgelse, som omhandlet i udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Suda/2017/7/STR