stat201839

Nævnet stadfæstede i maj 2018 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en angiveligt bidoon fra Kuwait. Indrejst i 2016.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk araber og shia-muslim af trosretning fra Al- Sabahie, Kuwait. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Kuwait frygter chikane, fængsling, mishandling eller henrettelse, idet han er bidoon og har deltaget i demonstrationer. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv henvist til, at han i 1990’erne blev udsat for tilbageholdelser på grund af sit arbejde som grønthandler. Ansøgeren er i denne forbindelse i 1994 og 1998 blevet udsat for seksuelt overgreb af en politimand. Ansøgeren har i 2011 deltaget i en demonstration for bidooners rettigheder, hvor han blev anholdt og tilbageholdt af specialstyrkerne. Ansøgeren blev først løsladt, da et parlamentsmedlem råbte højt om de tilbageholdte demonstranter. Tyve dage senere modtog ansøgeren en tilsigelse. Ansøgeren mødte på det tilsagte sted og blev igen anholdt og tilbageholdt. Ansøgeren blev mod kaution løsladt efter omkring 15-20 dage. Ansøgeren har i 2012 deltaget i endnu en demonstration for bidooners rettigheder, hvor han blev anholdt og tilbageholdt. Under tilbageholdelsen blev ansøgeren udsat for fysisk overgreb. Ansøgeren blev mod kaution løsladt efter en til halvanden måned. I forbindelse med løsladelsen underskrev ansøgeren en erklæring om, at han ikke ville deltage i demonstrationer igen. Ansøgeren udrejste af Kuwait i [vinteren] 2013.  I 2014 fik ansøgeren kendskab til, at der var afsagt en dom over ham, hvor han er blevet idømt seks års ubetinget fængsel. Ansøgeren opholdt sig på dette tidspunkt i Sverige og var ikke bekendt med, at der var en retssag imod ham. Ansøgerens familie blev flere gange opsøgt af myndighederne efter domsafsigelsen, fordi de vil finde ansøgeren. Ansøgerens mor blev i denne forbindelse i slutningen af 2014 tilbageholdt i omkring en uge. Ansøgeren rejste tilbage fra Kuwait i 2014/2015 på grund af sin families problemer med myndighederne. Ansøgeren udrejste igen fra Kuwait i 2015. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgeren efter at være blevet løsladt efter den seneste tilbageholdelse i 2012 opholdt sig i Kuwait i 1 år og 10 måneder, inden han udrejste i [vinteren] 2013. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at ansøgeren i slutningen af 2014 eller starten af 2015 rejste tilbage til Kuwait angiveligt for at tage sin straf på fængsel i 6 år efter pres fra sin familie. Han bosatte sig hos sin families nabo og opholdt sig i Kuwait, indtil han udrejste igen i [sommeren] 2015. Disse oplysninger understøtter ikke ansøgerens forklaring om, at han risikerer asylbegrundende forfølgelse eller behandling fra de Kuwaitiske myndigheders side. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at ansøgeren har forklaret divergerende og udbyggende på centrale punkter. Ansøgeren har forklaret divergerende om antallet af demonstrationer, han har deltaget i, og har forklaret udbyggende om hvorvidt han har været tilbageholdt af myndighederne i Kuwait. Under sin første oplysnings- og motivsamtale [i vinteren] 2014 har han oplyst at han 5-6 gange har deltaget i demonstrationer, og at politiet har slået ham i den forbindelse. Han har ikke forklaret, at han har været tilbageholdt. I asylskema udfyldt [i sommeren] 2015 har ansøgeren ikke oplyst, at han været tilbageholdt. I oplysnings- og motivsamtalen af [efteråret] 2015 og senere samtaler har han forklaret, at han har deltaget i to demonstrationer i 2011 og 2012, at han efter demonstrationen i [vinteren] 2011 blev anholdt og tilbageholdt i en måned, og at han efter den anden demonstration i januar 2012 blev anholdt og tilbageholdt i 1½ måned. Under oplysnings- og motivsamtalen [i efteråret] 2015 har han yderligere forklaret, at han har været tilbageholdt omkring 10 gange, fordi han solgte grøntsager på gaden, mens han under asylsamtalen har forklaret, at han har været tilbageholdt omkring 20 gange på grund af sit arbejde som gadesælger. Ansøgeren har også forklaret divergerende om, hvorvidt han har modtaget en tilsigelse til afhøring hos politiet. Under asylsamtalen [i sommeren] 2017 har ansøgeren forklaret, at han modtog en tilsigelse på familiens bopæl, og at han mødte op på det tilsagte tidspunkt. Under sin forklaring i Flygtningenævnet har han forklaret, at det ikke er korrekt, at han modtog en tilsigelse. Disse divergenser og udbygninger svækker ansøgerens generelle troværdighed. På denne baggrund har ansøgeren ikke sandsynliggjort, at de kuwaitiske myndigheder agter at forfølge ham som følge af hans deltagelse i demonstrationer. Efter de foreliggende baggrundsoplysninger er der i Kuwait under visse omstændigheder begrænsede rettigheder for etniske bidoons. Disse begrænsninger er dog ikke af en sådan karakter og intensitet, at det kan sidestilles med asylbegrundende forfølgelse. Ansøgeren har herefter ikke sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Kuwait vil være i risiko for konkret, individuel forfølgelse, eller at han risikerer dødsstraf, tortur, anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Betingelserne for opholdstilladelse i udlændingelovens § 7, stk. 1, og stk. 2, er herefter ikke opfyldt. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” statsløs/2018/TBP/39.