sril201611

Nævnet meddelte i november 2016 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Sri Lanka. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk tamil og hindu af trosretning fra [by], Sri Lanka. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han frygter, at han vil blive tortureret og slået ihjel af den srilankanske efterretningstjeneste eller af militæret, idet ansøgerens bror har været medlem af LTTE, og idet ansøgerens far havde tilknytning til organisationen. Ansøgerens far blev slået ihjel af det indiske militær i 1990. I år 2000 sluttede ansøgerens storebror sig til LTTE. Broren var sjældent hjemme, men i [foråret] 2006 - omkring det tamilske nytår - kom han på besøg. Han fortalte i denne forbindelse, at han arbejdede for LTTE’S efterretningstjeneste. Mens broren var hjemme, kom STF - Special Task Force - til ansøgerens bopæl for at tale med hans bror. Ansøgerens bror nåede dog at flygte, inden STF ankom. STF udsatte ansøgeren for vold. STF spurgte ansøgeren og hans familie om, hvor ansøgerens bror var, og hvornår han kom besøg. De nægtede dog at fortælle, at broren kom på besøg. I [foråret] 2006 hørte ansøgeren et højt brag, da han var på vej til skole. Da ansøgeren kom hjem, ventede STF på hans bopæl. De udsatte hans søster og mor for vold, og tog ansøgeren med til en militærlejr. Her blev han placeret på en stol med hænderne bundet på ryggen, og bedt om at ringe til sin bror. Dette kunne ansøgeren dog ikke. Han blev endvidere spurgt ind til den eksplosion, der havde fundet sted om morgenen, da STF mistænkte, at det var ansøgerens bror, der var ansvarlig herfor. De mente endvidere, at ansøgeren havde hjulpet sin bror. Ansøgeren blev tilbageholdt i 25 dage, hvor han blev udsat for tortur. Ansøgerens mor henvendte sig til rektoren på ansøgerens gymnasium for at få hjælp. Rektoren forhandlede med STF og fik aftalt, at ansøgeren blev løsladt på betingelse af, at han skulle melde sig i lejren hver søndag. Dette gjorde ansøgeren i de følgende tre og et halvt år. Da ansøgeren i [efteråret] 2009 gik hen for at melde sig, blev han tilbageholdt sammen med 35 andre personer, og fik at vide, at han skulle sendes på genopdragelse. Da ansøgerens mor fandt ud af dette, henvendte hun sig til en person i landsbyen, som var svoger til chefministeren for den østlige provins, [A]. [A] var tilknyttet TMVP - Tamil Makkal Vinduthalai Pulikal. Ansøgeren blev herefter hentet af to personer fra TMVP. TMVP krævede efterfølgende, at ansøgeren skulle blive medlem og arbejde for dem i et år. Han skulle blandt andet rekruttere nye medlemmer, dele mad og penge ud, hænge plakater op og besøge familier, som var påvirket af naturkatastrofer og krig. Ansøgeren frygtede, at han ville blive henrettet, hvis han ikke arbejdede for TMVP. Han arbejdede kun for dem, fordi han var tvunget til det. Fra 2009 til 2010 arbejdede ansøgeren otte timer om dagen. I [vinteren] 2011 gav TMVP ansøgeren lov til at gå på teknisk skole. Ansøgeren gik på flere forskellige skoler fra 2011 til 2013, men han skulle fortsat arbejde for TMVP, hvis der for eksempel var valg. Ansøgeren arbejdede for TVMP omkring 25 gange i denne periode. I [sommeren] 2014 hjalp ansøgeren TVMP ved præsidentvalget, som fandt sted i januar 2015. I [foråret] 2015 oplyste TVMP, at de ikke længere kunne yde ansøgeren beskyttelse, idet der var kommet en ny regering, som ikke var venligt indstillede overfor TMVP. De anbefalede derfor, at han forlod området. Ansøgeren flyttede derfor til Colombo, og begyndte på universitetet. I perioden fra 2009 til 2015 oplevede ansøgeren ingen problemer, da TMVP støttede den daværende regering. I juni 2015, da ansøgeren havde gået på universitetet i tre måneder, forsøgte fire ukendte mænd at opsøge ham på universitetet. De ønskede at udspørge ansøgeren, hvorfor han formodede, at de var fra efterretningstjenesten. Ansøgeren var ikke selv på universitetet den dag, men to af ansøgerens studiekammerater talte med dem, og de spurgte efter ansøgeren og omtalte ham ved navn. Ansøgerens studiekammerater fortalte om episoden til ansøgeren, der som følge heraf ikke længere tog på universitetet, men levede i skjul i byen [by], indtil han [efteråret] 2015 udrejste fra Sri Lanka. Efter ansøgerens udrejse er hans mor og storesøster blevet opsøgt fire til fem gange på deres bopæl. De bor nu hos slægtninge, da de ikke kan være i fred. Flygtningenævnets flertal kan på væsentlige punkter - og uanset de forekommende divergenser - lægge ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund. Flertallet finder det således godtgjort, at ansøgerens bror har været aktiv i LTTE fra 2000, og at ansøgeren i 2009 blev hvervet som medlem af TMVP og har udført arbejde i et ikke helt afklaret omfang for TMVP gennem en længere periode frem til valget i Sri Lanka i 2015. Efter de foreliggende baggrundsoplysninger om forholdene i Sri Lanka kan nævnet ikke med den fornødne sikkerhed afvise, at ansøgeren ved en tilbagevenden til hjemlandet vil være i myndighedernes søgelys og i risiko for at blive udsat for forfølgelse. Ansøgeren er derfor omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Herefter, og da der efter oplysningerne om ansøgerens aktiviteter i Sri Lanka ikke er grundlag for at antage, at ansøgeren bør udelukkes fra opholdstilladelse efter udlændingelovens § 10, stk. 1, nr. 3, jf. Flygtningekonventionen artikel 1 F, meddeler Flygtningenævnets flertal derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Det tilføjes, at synspunkter om Internal Flight Alternative ikke kan føre til anden vurdering.” Sril/2016/11/THJ