Nævnet meddelte i december 2008 opholdstilladelse (B-status) til en mandlig statsborger fra Sri Lanka. Indrejst i 2006. Flygtningenævnet udtalte, at ansøgeren til støtte for sin asylansøgning navnlig havde gjort gældende, at han i 1997 var blevet stoppet ved et checkpoint af militæret i nærheden af sin hjemby i det nordlige Sri Lanka. Han var i den forbindelse blevet udsat for fysiske overgreb mod en storetå, men han var blevet løsladt efter tre dage efter at være blevet afhørt om sit forhold til LTTE. I 2004 var ansøgeren sammen med de fleste andre unge mennesker fra sin hjemby blevet tvunget til militærtræning på en fodboldbane af LTTE. I 2006 var ansøgeren blevet tilbageholdt i et checkpoint af militæret i forbindelse med, at han havde søgt at indrejse i det regeringskontrollerede område. Under denne tilbageholdelse var han ligeledes blevet udsat for fysiske overgreb i form af blandt andet slag med geværkolber, men han var blevet løsladt efter nogle timers tilbageholdelse. Flygtningenævnet bemærkede for så vidt angår tilbageholdelsen ved checkpointet i 2006, at ansøgeren først havde omtalt denne tilbageholdelse i sit asylskema, men ikke til politiets registreringsrapport af 12. juni 2008, og at Flygtningenævnet fandt det påfaldende, hvis ansøgeren skulle være blevet løsladt betingelsesløst i det nævnte checkpoint uanset, at militæret, blandt andet som følge af at man havde været i besiddelse af et billede fra militærtræningen i 2004, havde haft ham under stærk mistanke for at være sympatisør med LTTE. Efter en samlet konkret vurdering af sagens foreliggende oplysninger fandt et flertal af Flygtningenævnets medlemmer imidlertid ikke at kunne afvise, at ansøgeren, på trods af at han forud for sin udrejse i slutningen af 2006 havde kunnet opholde sig i Colombo i cirka seks måneder, og at han i 2005 havde erhvervet ægte nationalitetspas på legal måde, ved en tilbagevenden til Sri Lanka via Colombo lufthavn – under de nuværende forhold i landet – som følge af de ovennævnte to tilbageholdelser ville være i reel risiko for overgreb, omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnets flertal fandt tillige, under hensyn til indholdet af afgørelsen af 17. juli 2008 fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, sammenholdt med denne sags omstændigheder, at en tilbagesendelse af ham ville være en krænkelse af artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Sri/2008/14