soma201312

Nævnet stadfæstede i november 2013 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2013.

Flygtningenævnet udtalte:

”At ansøgeren er somalisk statsborger, tilhørende hovedklanen Ashraf fra Marka, Shabelle Hoose , Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af enten sin ægtefælles familiemedlemmer, der er tilknyttet al-Shabaab, eller af ægtefællens klan, idet ansøgeren tilhører en mindre magtfuld klan, og idet ansøgeren og ægtefællen har giftet sig mod ægtefællens families vilje. Ansøgeren frygter endvidere at blive slået ihjel af al-Shabaab, der har afsagt en dom over ham. Han er dømt til stening for utroskab af al-Shabaabs domstol. Den […] 2011 blev ansøgeren gift med sin nuværende ægtefælle. Vielsen foregik i Mogadishu, uden at ansøgerens svigerfamilie havde kendskab hertil. Ansøgeren var klar over, at svigerfamilien ikke ville acceptere ægteskabet på grund af ansøgerens og ægtefællens forskellige klanbaggrunde. Efter brylluppet vendte ansøgeren og ægtefællen tilbage til byen Marka, hvor de den […] 2012 omkring klokken 23 om aftenen blev opsøgt på ansøgerens bopæl af tre bevæbnede repræsentanter fra al-Shabaab. Den ene af disse personer var ansøgerens ægtefælles broder. De tre personer slog ansøgeren med geværer, hvorefter de tog ansøgeren og ægtefællen med til al-Shabaabs hovedkvarter i Marka. Ansøgeren og ægtefællen var tilbageholdt i tre dage. De blev efterfølgende stillet for al-Shabaabs Sharia domstol den […] 2012, hvor de blev dømt for utroskab. Den […] 2012 lykkedes det ansøgeren at flygte fra fængslet med hjælp fra sin mosters datters ægtefælle, […], som var ansat i det fængsel, hvor ansøgeren var indsat. Ansøgeren tog efter løsladelsen til Mogadishu, hvor han opholdt sig i skjul hos sin faster i perioden fra den […] 2012 og frem til ansøgerens udrejse den […] 2012. Ansøgerens moder har fortalt ansøgeren, at […] efterfølgende er blevet dræbt af repræsentanter fra al-Shabaab, og at ansøgerens fader er blevet bortført af repræsentanter fra al-Shabaab på grund af ansøgerens forhold. Flygtningenævnet finder, at ansøgerens forklaringer fremstår upræcise og usandsynlige. Flygtningenævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at ansøgerens forklaring om, at han hemmeligt kunne indgå ægteskab med en datter til en kommandant i al-Shabaab, og at ægtefællerne herefter i flere måneder kunne mødes hos ham om aftenen/natten, når ægtefællen fik fri for aftenskole, forekommer usandsynlig. Nævnet finder endvidere, at ansøgerens forklaring om hans flugt fra fængslet og det efterfølgende drab på hans mosters datters mand forekommer usandsynlig. Flygtningenævnet kan herefter ikke lægge ansøgerens forklaringer om konflikten med al-Shabaab og ægtefællens klan til grund for sagen. For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt ansøgeren kan tage ophold i sit hjemområde, Marka-området syd for Mogadishu, bemærker Flygtningenævnet følgende: Det fremgår af de foreliggende baggrundsoplysninger vedrørende det sydlige og centrale Somalia, sammenholdt med de foreliggende prøvesager fra maj 2013 om sikkerhedssituationen i Somalia, at den sikkerhedsmæssige situation i området er væsentligt forbedret siden tidspunktet for Den Europæiske Menneskerettigheds Domstols dom i Sufi and Elmi v. UK. Forbedringerne består blandt andet i en nedgang i antallet af overgreb, herunder drab, på civile, og i sammenhæng hermed en reduceret risiko for overgreb på civile og samtidig en væsentlig indskrænkning i omfanget af kamphandlinger med brug af våben. I baggrundsoplysningerne beskrives trods forbedringerne samstemmende ringe vilkår for menneskerettighederne i Mogadishu og Somalia generelt. Om al-Shabaabs rolle anføres blandt andet, at organisationen er svækket og nu primært benytter sig af nålestiksoperationer som angrebsmiddel. Den forbedrede situation er beskrevet i en række rapporter om den seneste udvikling i Somalia, herunder Mogadishu. Det drejer sig – udover Landsinfos og Udlændinge-styrelsens fact finding rapport fra maj 2013, jf. herom nedenfor – blandt andet om Amnesty Internationals notat fra den 15. maj 2013 ”Returns to South and Central Somalia: A Violation of international Law”, Dansk Flygtningehjælps notat fra den 5. marts 2013 om asylansøgere fra det sydlige og centrale Somalia, Human Rights Watchs rapporter ”Somalia: New al-Shabaab attacks are war Crimes” fra den 16. april 2013, ”Hostage of the gatekeepers” fra den 28. marts 2013, ”The Netherlands: Halt Plan to Deport Somalis” fra den 21. februar 2013 og ”World Report 2013 – So-malia” fra den 31. januar 2013, Landinfos og Udlændingestyrelsens fact finding rap-port fra den 4. januar 2013 ”Update on Security and human rights issues in South-Central Somalia, including Mogadishu”, Landinfos notat af 6. december 2012 ”Somalia: Sikkerhet og humanitære forhold i Mogadishu”, Migrationsverkets rapport ”Säkerhetssituationen i Somalia” fra den 24. oktober 2012, British Home Offices rapport ”Operational Guidance Note Somalia” fra den 1. oktober 2012 samt Udlæn-dingestyrelsens notat af 14. maj 2013 om Sveriges og Norges Somalia-praksis. Det fremgår af den seneste rapport, Udlændingestyrelsen og Landinfos fact finding rapport ”Security and protection in Mogadishu and South-Central Somalia” nr. 3/2013, maj 2013, blandt andet, at lufthavnen i Mogadishu og områderne heromkring er sikre, hvorfor luftvejen til og fra byen er åben. Al-Shabaab målretter hoved-sageligt sine angreb mod regeringsmedlemmer, myndighedspersoner og regeringens internationale støtter samt personer, der associeres hermed. Det fremgår af punkt 3.3 i den ovennævnte fact finding rapport fra maj 2013, at Marka-området er stærkt kontrolleret af AMISOM og SNAF, og at al-Shabaabs aktiviteter i området er af mindre alvorlig karakter. Efter de aktuelt foreliggende baggrundsoplysninger finder nævnet ikke, at den generelle sikkerhedsmæssige situation på nuværende tidspunkt er af en sådan karakter, at enhver, der vender tilbage til Marka-området, kan antages at være i reel risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Der findes derfor ikke grundlag for at meddele ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, alene som følge af de generelle forhold i området. For så vidt angår ansøgerens individuelle situation bemærker Flygtningenævnet særligt, at ansøgeren efter det oplyste fortsat har sin moder og ægtefælle i Marka. Flygtningenævnet finder det herefter ikke sandsynliggjort, at ansøgeren ved en tilbagevenden til dette område vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller at han vil være i reel risiko for overgreb fra al-Shabaabs side, omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2013/12