soma201311

Nævnet stadfæstede i november 2013 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger  fra Somalia. Indrejst i 2011.

Flygtningenævnet udtalte:

”At ansøgeren er somalisk statsborger, tilhører klanen Mobleen og er muslim af trosretning. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive dræbt af repræsentanter fra al-Shabaab, idet ansøgeren ikke har imødekommet al-Shabaabs ønske om, at ansøgeren lod sig rekruttere til organisationen. Ansøgeren blev ved flere lejligheder opsøgt af repræsentanter for al-Shabaab i 2006-2007, der forklarede ansøgeren, at han skulle tilslutte sig organisationen. Idet han ikke imødekom dette, blev hans familie herefter opsøgt på familiens bopæl den foråret 2007, hvor repræsentanter for al-Shabaab i ansøgerens fravær skød og dræbte hans moder. Ansøgeren udrejste herefter illegalt af Somalia i efteråret 2007. Et flertal af Flygtningenævnets medlemmer kan ikke lægge ansøgerens forklaring om hans asylmotiv til grund. Flertallet har ved den vurdering fundet, at ansøgeren har forklaret upræcist og divergerende om konflikten med al-Shabaab. Flertallet har ved vurderingen lagt vægt på, at ansøgeren har forklaret divergerende om, hvornår han første gang blev opsøgt af al-Shabaab, hvor han selv opholdt sig ved henvendelserne fra al-Shabaab og hvor mange henvendelser, der var tale om, samt hvornår hans mor blev dræbt, og hvem der var til stede, da hun blev dræbt. Ansøgeren har ikke under nævnsmødet været i stand til at redegøre for divergenserne eller uddybe sin forklaring. Uanset at mindretallet lægger ansøgerens forklaring til grund, finder et samlet Flygtningenævn ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til hjemlandet vil være omfattet af udlændingelovens § 7. For så vidt angår spørgsmålet om den generelle situation i Mogadishu, herunder om ansøgeren kan henvises til at tage ophold i Mogadishu, bemærker Flygtningenævnet følgende: Det fremgår af de foreliggende baggrundsoplysninger vedrørende det sydlige og centrale Somalia, sammenholdt med de foreliggende prøvesager fra maj 2013 om sikkerhedssituationen i Somalia, at den sikkerhedsmæssige situation i området er væsentligt forbedret siden tidspunktet for Den Europæiske Menneskerettigheds Domstols dom i Sufi and Elmi v. UK. Forbedringerne består blandt andet i en nedgang i antallet af overgreb, herunder drab, på civile, og i sammenhæng hermed en reduceret risiko for overgreb på civile og samtidig en væsentlig indskrænkning i omfanget af kamphandlinger med brug af våben. I baggrundsoplysningerne beskrives trods forbedringerne samstemmende ringe vilkår for menneskerettighederne i Mogadishu og Somalia generelt. Om al-Shabaabs rolle anføres blandt andet, at organisationen er svækket og nu primært benytter sig af nålestiksoperationer som angrebsmiddel. Den forbedrede situation er beskrevet i en række rapporter om den seneste udvikling i Somalia, herunder Mogadishu. Det drejer sig – udover Landsinfos og Udlændingestyrelsens fact finding rapport fra maj 2013, jf. herom nedenfor – blandt andet om Amnesty Internationals notat fra den 15. maj 2013 ”Returns to South and Central Somalia: A Violation of international Law”, Dansk Flygtningehjælps notat fra den 5. marts 2013 om asylansøgere fra det sydlige og centrale Somalia, Human Rights Watchs rapporter ”Somalia: New al-Shabaab attacks are war Crimes” fra den 16. april 2013, ”Hostage of the gatekeepers” fra den 28. marts 2013, ”The Netherlands: Halt Plan to Deport Somalis” fra den 21. februar 2013 og ”World Report 2013 – So-malia” fra den 31. januar 2013, Landinfos og Udlændingestyrelsens fact finding rap-port fra den 4. januar 2013 ”Update on Security and human rights issues in South-Central Somalia, including Mogadishu”, Landinfos notat af 6. december 2012 ”Somalia: Sikkerhet og humanitære forhold i Mogadishu”, Migrationsverkets rapport ”Säkerhetssituationen i Somalia” fra den 24. oktober 2012, British Home Offices rapport ”Operational Guidance Note Somalia” fra den 1. oktober 2012 samt Udlæn-dingestyrelsens notat af 14. maj 2013 om Sveriges og Norges Somalia-praksis. Det fremgår af den seneste rapport, Udlændingestyrelsen og Landinfos fact finding rapport ”Security and protection in Mogadishu and South-Central Somalia” nr. 3/2013, maj 2013, blandt andet, at lufthavnen i Mogadishu og områderne heromkring er sikre, hvorfor luftvejen til og fra byen er åben. Al-Shabaab målretter hovedsageligt sine angreb mod regeringsmedlemmer, myndighedspersoner og regeringens internationale støtter samt personer, der associeres hermed. Efter de aktuelt foreliggende baggrundsoplysninger finder nævnet ikke, at den generelle sikkerhedsmæssige situation på nuværende tidspunkt er af en sådan karakter, at enhver, der vender tilbage til Mogadishu, kan antages at være i reel risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Der findes derfor ikke grundlag for at meddele ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, alene som følge af de generelle forhold i området. For så vidt angår ansøgerens individuelle situation bemærker Flygtningenævnet særligt, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller at han vil være i reel risiko for overgreb fra al-Shabaabs side, omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2013/11