Nævnet stadfæstede i marts 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om inddragelse af opholdstilladelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er somalisk statsborger og muslim fra [A], Bay, Somalia. Klageren tilhører hovedklanen […], subklanen […] og familieklanen […]. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab, idet han i [efteråret] 2012 blev tvangsrekrutteret. Klageren har endvidere henvist til, at han vil være særligt udsat i Somalia, idet han tilhører en mindretalsklan, og fordi han ikke har familie tilbage i Somalia. Klageren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han i [efteråret] 2012 blev opsøgt på sin bopæl i [A] af tre medlemmer fra al-Shabaab, som gav ham bind for øjnene og kørte ham til et ukendt sted. Et andet medlem af al-Shabaab holdt tale for klageren om al-Shabaab og oplyste ham om, at han skulle tilslutte sig dem. Mændene kørte ham derefter tilbage til bopælen. Klageren fortalte sine forældre, hvad der var sket, hvorefter klagerens far sørgede for, at han kom til en anden bydel, hvor han opholdt sig hos sin fars ven. Al-Shabaab henvendte sig derefter til klagerens far, idet de ønskede at vide, hvor klageren opholdt sig. Mændene oplyste klagerens far om, at de ville slå klageren ihjel, når de fandt ham. Klagerens far besluttede derefter, at klageren skulle udrejse af Somalia. Dette blev al-Shabaab bekendt med, og de opsøgte klagerens families bopæl den næste dag. De ville have, at klagerens far skulle komme med dem, men det nægtede han, hvorfor al-Shabaab skød ham. Klagerens mor døde herefter af chok over farens død. Fem dage efter skudepisoden udrejste klageren af Somalia. Flygtningenævnet meddelte [en nærmere angiven dato i efteråret] 2014 klageren tidsbegrænset opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, idet nævnets flertal lagde klagerens forklaring til grund samt fandt det sandsynliggjort, at klageren ville være i risiko for overgreb fra al-Shabaab ved en tilbagevenden til Somalia, særligt henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia på daværende tidspunkt. Flygtningenævnet finder ikke grundlag for at udsætte sagen som påstået af advokaten med henblik på ægthedsvurdering af det [en nærmere angiven dato i foråret] 2019 fremlagte dokument af [en nærmere angiven dato i starten af] 2019 som angiveligt skulle stamme fra ”Federal Republic of Somalia, Ministry of International Security”, henset til omstændighederne omkring fremlæggelsen af dokumentet og indholdet af dokumentet. Flygtningenævnet finder at kunne lægge klagerens forklaring om, at han blev forsøgt tvangsrekrutteret af al-Shabaab til grund, men finder ikke at kunne lægge de nærmere omstændigheder omkring udrejsen og finansieringen til grund, idet klageren ikke har kunnet redegøre for, hvordan han har modtaget penge til udrejsen. Klageren har således herunder ikke kunnet redegøre for, hvor meget hans far nåede at indsamle, inden hans far efter få dage ifølge klageren angiveligt blev slået ihjel af al-Shabaab, og hvordan pengene er nået frem til klageren eller andre, og hvordan rejsen i øvrigt er blevet finansieret. Flygtningenævnet finder endvidere ikke, at klageren kan anses for særlig profileret i forhold til al-Shabaab, idet Flygtningenævnet herunder lægger til grund, at klagerens konflikt ligger langt tilbage i tid, og at klageren blev forsøgt tvangsrekrutteret som led i en generel tvangshvervning, jf. klagerens forklaring til asylsamtalen [i sommeren] 2014. Herefter finder Flygtningenævnet ikke, at klageren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia vil være i en individuel og konkret begrundet risiko for forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 7, stk. 2. Det forhold, at klageren tilhører en mindretalsklan og ifølge klageren ikke har familie udover eventuelt en morbror tilbage i Somalia kan ikke føre til en ændret vurdering. Efter en samlet vurdering af baggrundsoplysningerne finder Flygtningenævnet, at situationen er af en sådan karakter, at en udsendelse af klageren til [A] i Bay-regionen ikke udgør en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Flygtningenævnet har herunder lagt vægt på, at AMISOM udøver kontrollen over klagerens hjemområde i [A] i Bay-regionen. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at al-Shabaab efter de foreliggende baggrundsoplysninger i dag generelt har ændret taktik både i områder, de kontrollerer og ikke kontrollerer, og at al-Shabaabs primære angrebsmål er embedsmænd, klanledere, forretningspersoner mfl. og andre personer, der modarbejder al-Shabaabs ideologi. Efter en samlet vurdering af klagerens forhold finder Flygtningenævnet, at en inddragelse af klagerens opholdstilladelse ikke vil være særligt belastende for ham, jf. udlændingelovens § 26, stk. 1. I Flygtningenævnets vurdering er indgået, at klageren har haft lovligt ophold i Danmark siden [en nærmere angiven dato i efteråret] 2014. Klageren er født i 1995 og opvokset i [A] i Bay-regionen, hvor han har boet indtil sin udrejse i [slutningen af] 2012. Klageren har en morbror i Danmark. Klageren har oplyst, at han eventuelt har en morbror i Somalia. Han har 4 søstre og 2 brødre, som han formoder, er udrejst fra Somalia, men han ved det ikke, og han har ikke haft kontakt med dem. Klageren har bestået Prøve i Dansk 1 og er i gang med Prøve i Dansk 2. Klageren har fra [en nærmere angiven dato i slutningen af] 2017 været i praktik som lagerarbejder og har efter det oplyste fra [slutningen af] 2018 haft fast job i […]. Klageren er medlem af Somalisk Forening. Klageren er sund og rask. Betingelserne for at inddrage klagerens opholdstilladelse efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, og § 19, stk. 7, 1. pkt., jf. § 26, stk. 1, er derfor opfyldt. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2019/86/JABP