soma201944

Nævnet ændrede i februar 2019 Udlændingestyrelsen afgørelse, således at den mandlige statsborger fra Somalia stadig har opholdstilladelse (B-status) Indrejst i 2013.
Flygtningenævnet udtalte:
”Klageren tilhører hovedklanen Hawiye. Han er muslim og kommer fra [bynavn], Somalia. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab, fordi han ikke ville samarbejde med dem. Han har til støtte herfor oplyst, at han blev opfordret til at tilslutte sig al-Shabaab, men udrejste, da han ikke ønskede at tilslutte sig. Efter hans udrejse blev hans forældre tilbageholdt af al-Shabaab, og derefter forsvandt de. Klageren har senere fået at vide, at hans far er blevet dræbt af al-Shabaab, og al-Shabaab også har dræbt hans lillebror, fordi de forvekslede klageren og hans lillebror. Udlændingestyrelsen meddelte [dato i slutningen af] 2013 klageren tidsbegrænset opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, jf. daværende praksis, hvorefter udsendelse til det sydlige og centrale Somalia fandtes at udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Udlændingestyrelsen lagde særligt vægt på Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 28. juni 2011 i sagen Sufi og Elmi mod Storbritannien. Udlændingestyrelsen lagde således til grund, at klageren havde behov for beskyttelse henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Somalia på daværende tidspunkt. Et flertal af Flygtningenævnets medlemmer finder efter en samlet vurdering af klagerens forklaring om asylmotivet, at forklaringen i det væsentlige kan lægges til grund som troværdig. Flertallet lægger således til grund, at klageren forinden sin udrejse af Somalia er forsøgt hvervet af al-Shabaab og henviser til, at klageren har forklaret konsistent, sammenhængende og detaljeret om hvervningsforsøgene og om, hvorledes han er udrejst af Somalia. Flertallet finder endvidere, at klagerens forklaring om, hvorledes al-Shabaab efter hans udrejse har forsøgt at få fat i klageren, er troværdig. Det lægges derfor til grund, at klagerens far er blevet dræbt af al-Shabaab, fordi faren ikke kunne overgive klageren til al-Shabaab, og at klagerens lillebror på et senere tidspunkt blev dræbt, da al-Shabaab forvekslede klageren og hans lillebror og ønskede at slå klageren ihjel. Flertallet finder på denne baggrund, at klageren har sandsynliggjort, at han er profileret i forhold til al-Shabaab, og at han ved en tilbagevenden fortsat vil være efterstræbt af al-Shabaab. Flertallet bemærker herved, at AMISOM/SNA efter de seneste baggrundsoplysninger har kontrollen i klagerens hjemområde, men at det henset til klagerens høje grad af profilering må antages, at al-Shabaab vil være i stand til at få fat i klageren, hvis de ønsker det. Flertallet af Flygtningenævnets medlemmer finder derfor ikke, at betingelserne for inddragelse af klagerens opholdstilladelse er opfyldt. Flygtningenævnet ændrer herefter Udlændingestyrelsens afgørelse om inddragelse af klagerens opholdstilladelse, således at klageren fortsat har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Det bemærkes, at Flygtningenævnet ikke finder, at klagerens asylmotiv er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1.” soma/2019/44/DH