Nævnet stadfæstede i april 2018 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er statsborger i Somalia og muslim fra Mogadishu, Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden frygter Al-Shahaab. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han er født i Mogadishu. Han har også boet i byen Barawe. Han har oplyst, at Barawe er Al-Shahaab område. Ansøgeren udrejste af Somalia for tre - fire år siden sammen med sin storebror, [M], og hans morbror, fordi de havde problemer. Han fik ikke at vide, hvilke problemer, der var årsag til deres udrejse. Ansøgeren har oplyst, at han ikke kunne blive alene tilbage i Somalia, og at han udrejste, fordi hans storebror og morbror udrejste. Ansøgerens morbror døde på rejsen fra Somalia til Danmark. Ansøgeren indrejste i Danmark [i efteråret 2014] sammen med sin storebror. Ansøgeren ved ikke, hvor hans far og mor opholder sig. Han har sidst set dem i Somalia. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren efter sin fremtræden for nævnet har den tilstrækkelige modenhed til at gennemgå en asylbehandling og i den forbindelse svarer relevant på de spørgsmål, der stilles til baggrunden for hans ansøgning. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren ikke er således profileret i forhold til Al-Shabaab eller andre grupper, at han kan anses for individuelt forfulgt. I den forbindelse bemærkes, at ansøgeren efter sin egen forklaring ikke har haft konflikter med nogen i Somalia, og at hans brors eventuelle konflikt med Al-Shabaab ikke ses at vedrøre ham. Efter de foreliggende baggrundsoplysninger finder Flygtningenævnet ikke at situationen i Somalia kan anses at være af en sådan karakter, at den blotte tilstedeværelse indebærer risiko for at blive udsat for krænkelser i strid med menneskerettighedskonventionens artikel 3. Sammenfattende finder Flygtningenævnet herefter ikke, at der er sandsynliggjort en risiko for, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia vil blive udsat for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller for at blive udsat for forhold omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Soma/2018/37/smla