soma201734

Nævnet stadfæstede i september 2017 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2012. 
Flygtningenævnet udtalte: 
Klageren er etnisk dir og muslim og født i [en somalisk landsby] og opvokset i Mogadishu, Somalia. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab, herunder en slægtning ved navn [A], og en anden bekendt, [B]. Klageren har til støtte herfor oplyst, at han blev truet telefonisk af al-Shabaab, fordi han opførte sig vestligt og spillede fodbold. Klageren ville ikke tilslutte sig al-Shabaab. [A] er ven med klageren på Facebook. På klagerens Facebook-profil havde han en række kritiske opslag mod al-Shabaab, som [A] var imod. [A] sendte klageren sms’er om, at klageren havde ændret sig, og at klageren ville blive slået ihjel af [A], hvis han vendte tilbage til Somalia. Klageren modtog sms’erne fra [A] i [efteråret] 2013. Klageren frygter endvidere [B], der har forsøgt at rekruttere klageren til al-Shabaab ved at tilbyde klageren, at han kan blive gift med [B’s] datter. Klageren har afvist at tage [B’s] opkald. Klageren har endvidere henvist til, at han frygter de generelle forhold i Somalia. Udlændingestyrelsen meddelte [i foråret] 2012 klageren tidsbegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8, stk. 2, som kvoteflygtning. [I foråret] 2017 har Udlændingestyrelsen truffet afgørelse om at nægte at forlænge klagerens opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, nr. 1, og § 19, stk. 7, 1. pkt., jf. § 26, stk. 1. Klageren forlod Somalia i 2007/2008. Det er derfor ikke sandsynligt, at de unge mennesker, der dengang chikanerede ham p.gr.a. hans frisure og vestlige optræden under de nuværende forhold vil genoptage denne chikane eller deres trusler. Det beror på klagerens egen formodning, at [B], der har tilbudt ham at blive gift med hans datter, vil rekruttere ham til Al-Shabaab, hvilket ligeledes understøttes af, at ansøgerens lillebror i flere perioder har levet i Mogadishu, uden at blive forsøgt rekrutteret. Klageren har forklaret divergerende om [A], henholdsvis, at [A] var bøddel for Al-Shabaab eller var højtstående medlem af al-Shabaab. Videre er klagerens konflikt med [A] udelukkende sket via Facebook og må anses for afsluttet i 2014, da kontakten blev afbrudt. Flygtningenævnet finder på denne baggrund, at klageren ved en tilbagevenden til Somalia ikke vil være i konkret og individuel risiko for overgreb, omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2, ligesom ansøgeren ikke er særligt profileret i forhold til Al-Shabaab. Efter en samlet vurdering af baggrundsoplysningerne finder Flygtningenævnet ikke, at den generelle situation i Mogadishu er af en sådan karakter, at enhver ved sin blotte tilstedeværelse vil være i risiko for overgreb i strid med EMK artikel 3. Forholdene i Mogadishu er forbedret, og ændringerne findes ikke at være af helt midlertidig karakter. Flygtningenævnet finder på denne baggrund, at en udsendelse af klageren til Mogadishu ikke længere udgør en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser. Klageren har haft lovligt ophold i Danmark i ca. 5 år, han har bestået danskprøve 2, har haft en meget begrænset tilknytning til arbejdsmarkedet og har ikke gennemført en uddannelse. Klageren har ikke familiemæssig tilknytning til Danmark og har et netværk i Mogadishu. Flygtningenævnet finder derfor efter en samlet vurdering ikke, at en nægtelse af at forlænge klagerens opholdstilladelse vil være særligt belastende for ham, jf. udlændingelovens § 11, stk. 2. jf. § 19, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 7, jf. § 26, stk. 1. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Soma/2017/34/DTO