soma201713

Nævnet stadfæstede i juni 2017 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2015. 
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er sunni-muslim fra Dinsoor, Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al Shabaab, fordi ansøgeren fortsatte med at drive en købmandsforretning i Dinsoor i strid med al Shabaabs ordrer, efter at AMISOM havde overtaget kontrollen af byen. Ansøgeren har videre henvist til, at han frygter at blive slået ihjel af al Shabaab, da ansøgeren har talt med unge om at undlade at støtte al Shabaab. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at ansøgeren havde og drev en købmandsforretning i Dinsoor. Al Shabaab havde i den periode kontrollen over Dinsoor i otte år. I [sommeren] 2015 forlod ansøgeren efter ordre fra al Shabaab Dinsoor med sin familie, inden AMISOM overtog kontrollen over byen. Efter at have opholdt sig i [bynavn A] i omkring to måneder tog ansøgerens ægtefælle og børn tilbage til Dinsoor. Ansøgeren sendte varer til Dinsoor, som ægtefællen solgte fra ansøgerens forretning. Al Shabaab dømte ansøgeren og hans to forretningspartnere til døden, hvilket ansøgerens ægtefælle blev informeret om, og ansøgerens ene forretningspartner blev halshugget i [bynavn A]. Ansøgeren flygtede herefter fra området og udrejste af Somalia. Ansøgeren har videre til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han, mens han boede i Dinsoor, talte med unge mennesker om at undlade at støtte al Shabaab, at al Shabaab havde fået dette at vide, og at dette indgik i hans sag. Flygtningenævnet kan i det væsentlige ikke lægge ansøgerens forklaring om asylmotivet til grund. Flygtningenævnet kan lægge til grund, at ansøgeren har haft en købmandsforretning i Dinsoor, og at han har forladt byen i forbindelse med, at AMISOM overtog kontrollen af byen. Flygtningenævnet kan ikke afvise, at ansøgeren i den forbindelse fik problemer med sin handelsvirksomhed, og at han muligt har haft en lokal konflikt med medlemmer af al Shabaab vedrørende handelsvirksomheden. Flygtningenævnet lægger vægt på, at ansøgeren har forklaret divergerende, upræcist og afglidende om, hvor længe hans ægtefælle opholdt sig i [bynavn A], hvor mange vareforsendelser der var tale om, familiens transport til Kuman, og hvorledes og hvor ofte hans ægtefælle blev advaret/truet af al Shabaab. Flygtningenævnet har videre lagt vægt på, at ansøgeren har forklaret upræcist og afglidende under nævnsmødet, navnlig vedrørende den nævnte dødsdom og hvorledes den er blevet til, samt hvornår og hvorledes han er blevet informeret herom i forhold til den oplyste henrettelse af forretningspartneren. Flygtningenævnet kan således ikke lægge til grund, at al Shabaab har kørt en retssag mod ham og dømt ham og hans to forretningspartnere til døden blandt andet som følge handelsvirksomheden. Flygtningenævnet kan heller ikke lægge til grund, at ansøgeren havde en konflikt med al Shabaab, som indgik i den nævnte retssag, som følge af sine udtalelser til unge mennesker om at undlade at støtte al Shabaab, idet ansøgeren ikke har oplyst herom til oplysnings- og motivsamtalen, men først har oplyst herom til asylsamtalen, og idet ansøgeren har forklaret afglidende og divergerende om, hvorledes al Shabaab skulle have fået dette at vide. Ved vurderingen af alvoren af ansøgerens eventuelle problemer med al Shabaab lægger Flygtningenævnet videre vægt på, at ansøgeren er flygtet uden sin familie, og at ansøgerens ægtefælle, som forestod den handel, som gav problemer med al Shabaaab, sammen med deres børn fortsat befinder sig tæt på hjemområdet uden at være blevet efterstræbt af al Shabaab. Under disse omstændigheder finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han har en vedvarende og omfattende konflikt med al Shabaab, som vil udsætte ham for forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, hvis han vender tilbage til Somalia. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse”. Soma/2017/13/SEL