soma201682

Nævnet besluttede i juni 2016 at stadfæste Udlændingestyrelsens afgørelse om, at klageren er udelukket fra opholdstilladelse i Danmark. Nævnet omgjorde tillige Udlændingestyrelsens afgørelse om, at udlændingelovens § 31 var til hinder for udsendelse. Sagen vedrørte en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2013. 
Flygtningenævnet udtalte: 
”Da klageren har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, hvilken opholdstilladelse er bortfaldet som følge af udvisning ved dom, skal der efter udlændingelovens § 49 a træffes afgørelse om, hvorvidt klageren kan udsendes efter udlændingelovens § 31. [I foråret 2014] traf Udlændingestyrelsen afgørelse om, at udlændingelovens § 31, ikke var til hinder for, at den pågældende kunne udsendes til Somalia, jf. udlændingelovens § 49 a, jf. § 31, stk. 1 og 2. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel på grund af sin oprindelige konflikt med al-Shabaab, ligesom han tilhører en mindretalsklan og ikke længere har familiemedlemmer i Somalia. I forbindelse med klagerens asylsag, hvor han [i foråret 2013] blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, fandt Udlændingestyrelsen, at klageren havde sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til sit område i Somalia risikerede overgreb. Flygtningenævnets flertal lægger klagerens forklaring om hans konflikter til grund og finder derfor, at han isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2.  Da klageren er udvist med indrejseforbud, kan han ikke meddeles opholdstilladelse, med mindre særlige grunde taler derfor, jf. udlændingelovens § 10, stk. 3. Det fremgår af oplysningerne i sagen, at klageren ikke har haft arbejde i Danmark, og at han ikke har familiemæssig eller anden væsentlig tilknytning til Danmark. Herefter, og idet klageren er idømt fængsel i 1 år og 3 måneder for forsøg på voldtægt, finder flertallet, at klageren er udelukket fra opholdstilladelse i Danmark, jf. udlændingelovens § 10, stk. 3. Flertallet finder endvidere, at forholdene i og særligt omkring klagerens hjemområde, [by], ikke er tilstrækkeligt stabiliseret, idet al-Shabaab stadig er i området omkring [byen], jf. den østrigske rapport ”Staatendokumentation, Somalia, Lagekarten zur Sicherheitslage, Mag. Andreas Tiwald, Wien, am 12.10.2015”, fremgår det således, at [by] distriktet til og med [efteråret 2015] var under indflydelse af såvel al-Shabaab som AMISOM/SNAF, men at [byen] var under indflydelse af AMISOM/SNAF. Flertallet finder derfor, at udlændingelovens § 31, stk. 1, er til hinder for, at klageren udsendes til sit hjemområde. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse om, at klageren er udelukket fra opholdstilladelse i Danmark.” Soma/2016/82/SHH