Nævnet stadfæstede i april 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i år 2010. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk somali og sunni-muslim af trosretning fra Mogadishu, Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab, der har forsøgt at rekruttere ham. Ansøgeren har videre henvist til, at han frygter, at familien til den kvinde, som han i Danmark har udsat for et seksuelt overgreb, vil hævne sig på ham, såfremt han vender tilbage til Somalia. Ansøgeren har desuden henvist til, at hans klan bliver undertrykt af andre klaner. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring til grund. Nævnet har herved lagt vægt på, at forklaringen om hans modsætningsforhold til al-Shabaab må anses for konstrueret til lejligheden. Nævnet finder således at det må anses for helt usandsynligt, at al-Shabaab angreb det hospital, hvor ansøgeren var indlagt udelukkende på grund af, at ansøgeren havde afslået at lade sig værge. Nævnet lægger endvidere til grund, at ansøgerens påberåbte konflikt med al-Shabaab lægger otte-ni år tilbage i tid. Når henses hertil, og når henses til, at ansøgerens modsætningsforhold til al-Shabaab alene grunder sig på, at han ikke har villet lade sig værge, finder nævnet, at det er usandsynligt, at ansøgeren, som er en uprofileret person, fortsat vil være i al-Shabaabs søgelys. Nævnet har endvidere lagt vægt på baggrundsoplysningernes oplysninger om, at al-Shabaab fra september 2015 er fordrevet fra Mogadishu, jf. Landinfos og Udlændingestyrelsens rapport fra januar 2013: ”Update on security and human right issues in South-Central Somalia including Mogadishu samt Udlændingestyrelsens rapport ”South Central Somlia Country of Origin Information for Use in the Asylum Determination Process”. Nævnet finder herefter ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Mogadishu vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller for at blive udsat for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Den omstændighed, at ansøgerens klan er undertryk af andre klaner, kan ikke føre til en ændret vurdering, idet klankonflikten ikke har et sådant omfang og karakter, at den er omfattet af anvendelsesområdet for udlændingelovens § 7. Heller ikke det forhold, at ansøgeren frygter repressalier fra familien til den kvinde, som han i Danmark har udsat for seksuelt overgreb, kan føre til et andet resultat. Nævnet vurderer, at det alene beror på ansøgerens formodning, at han vil lide overlast fra den forurettede kvindes familie. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Soma/2016/57/LAJ