Nævnet stadfæstede i marts 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2014. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er sunni-muslim af trosretning. Begge hans forældre er somaliske statsborgere, og han er født og opvokset i flygtningelejre i Yemen. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter, at han som nytilkommen vil blive mistænkt af myndighederne for at samarbejde med al-Shabaab. Endvidere frygter han, at al-Shabaab vil mistænke ham for at arbejde for den somaliske regering. Ansøgeren har til støtte for sine asylmotiver henvist til, at hans familie i forbindelse med borgerkrigen i 1992 flygtede fra Somalia til Yemen. Hans fader, moder og lillesøster opholder sig fortsat i [en] flygtningelejr i Yemen. Han er opvokset som flygtning i Yemen, hvorfor han er påvirket af arabisk og yemenitisk kultur. Han kender derfor heller ikke til den somaliske kultur. Siden familien udrejste af Somalia, har hverken ansøgeren eller andre af familiens medlemmer besøgt eller opholdt sig i Somalia. Han har ingen tilknytning til landet, og vil derfor have svært ved at etablere sig. Ansøgeren fremstod med tilstrækkelig modenhed til at redegøre for sit asylmotiv og besvare de stillede spørgsmål relevant. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgeren er statsborger i Somalia, og at hans forældre flygtede fra Somalia i 1992 på grund af borgerkrigen. Flygtningenævnet lægger endvidere til grund, at ansøgeren aldrig har været i Somalia, og at han aldrig har haft konflikter i Somalia. Endelig lægger Flygtningenævnets flertal til grund, at ansøgerens familie flygtede på grund af generelle forhold, og at familien ikke på noget tidspunkt var profileret i Somalia. Flygtningenævnets flertal finder herefter, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han er profileret eller har konkrete konflikter i Somalia, ligesom han ikke har sandsynliggjort, at forholdene i hans hjemområde, Mogadishu, er af en sådan karakter, at han ikke kan henvises til at tage ophold der. Det fremgår således af de foreliggende baggrundsoplysninger, at Mogadishu er befriet for al-Shabaab og under myndighedskontrol. Den generelle sikkerhedsmæssige situation er således ikke af en sådan karakter, at enhver, der vender tilbage til Mogadishu, kan antages at være i reel risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Uanset at ansøgeren aldrig har været i Somalia og uanset de vanskelige forhold for benadiriklanen, der efter baggrundsoplysningerne er repræsenteret i Mogadishu, finder flertallet, at ansøgeren, der er en sund og rask ung mand, ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for konkret og individuel forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Ansøgeren findes heller ikke at have sandsynliggjort at være i reel risiko for umenneskelig behandling eller andre forhold omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2016/48/CEB