soma201615

Nævnet stadfæstede i februar 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2014.

Flygtningenævnet udtalte:

”Ansøgeren tilhører Obakar-klanen og er muslim af trosretning fra Mogadishu i Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter, at han vil blive slået ihjel i forbindelse med en klankonflikt eller i et af de attentater, der bliver udført i Mogadishu. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv henvist til, at han er født i Adan Yabal, men flyttede sammen med sin familie til Mogadishu, da han var seks år gammel. I 1999 udrejste han af Somalia på grund af borgerkrigen. Han tog ophold i Yemen, hvor han mødte sin ægtefælle, med hvem han har tre børn. I 2010 rejste han til Djibouti, hvor han opholdt sig i nogen år, inden han tog tilbage til Mogadishu. Mens han levede i Mogadishu, var han vidne til mord og eksplosioner, hvilket han i dag er psykisk påvirket af. Endvidere har ansøgeren til støtte for sit asylmotiv henvist til, at han er medlem af en mindre klan, hvorfor han er i risiko for at blive offer for en klankonflikt. Flygtningenævnet kan lægge ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet finder ikke, at det påberåbte asylmotiv er omfattet af anvendelsesområdet for udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at den generelle sikkerhedsmæssige situation i Mogadishu ikke på nuværende tidspunkt kan anses for at være af en sådan karakter, at der er reel risiko for overgreb som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Nævnet har herved lagt vægt på, at det følger af baggrundsoplysningerne, herunder Landinfos og Udlændingestyrelsens rapport fra januar 2013: ”Update om Security and Human Right Issues in South-Central Somalia, including Mogadishu” og Udlændingestyrelsens rapport fra september 2015: ”South-Central Somalia Country of Origin Information for Use in the Asylum Determination Process”, at forholdene i Mogadishu og det syd- og centrale Somalia er forbedret væsentligt de seneste år, og at al-Shabaab er fordrevet fra Mogadishu. Nævnet har endvidere lagt vægt på, at det fremgår af UK Home Offices rapport ”Country Information and Guidance Somalia”, udgivet den 9. april 2014, at al-Shabaab fortrinsvis går efter mål og personer, som har med den somaliske regering og eller regeringens internationale støtter at gøre. Nævnet finder således ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller at han vil blive udsat for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Soma/2016/15/CEB