soma201614

Nævnet stadfæstede i januar 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 1993.

Flygtningenævnet udtalte:

Da klageren har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, hvilken opholdstilladelse er bortfaldet som følge af udvisning for bestandigt ved dom, skal der efter udlændingelovens § 49 a træffes afgørelse om, hvorvidt klageren kan udsendes efter udlændingelovens § 31. [Ultimo] 2015 traf Udlændingestyrelsen afgørelse om, at udlændingelovens § 31, ikke var til hinder for, at den pågældende kunne udsendes til Somalia, jf. udlændingelovens § 49a, jf. § 31, stk. 1 og 2. Klageren er somalisk statsborger, tilhører klanen […] og er muslim af trosretning fra Mogadishu. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Klageren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter, at han vil opleve problemer som følge af, at hans nu afdøde fader var [minister] under den tidligere somaliske regeringsleder […]. Endvidere frygter han at vende tilbage til Somalia, idet han ingen tilknytning eller kendskab har til landet. Klageren har i Danmark sine [familiemedlemmer]. Han har de seneste tre år forud for anholdelsen for kriminelle forhold i primo 2013 været uden arbejde. Han har tidligere taget grundforløbet i […]uddannelsen og har blandt andet arbejdet som […]chauffør. Han er for tiden i gang med [en uddannelse] i fængslet. Klageren har under nævnsmødet yderligere forklaret blandt andet, at han har deltaget i foreningsarbejde, og at han ønsker at gøre en forskel i forbindelse med dansk og somalisk kultur. Flygtningenævnet er opmærksomt på klagerens personlige forhold, men bemærker samtidig, at det er domstolene, der tager stilling til forhold omfattet af udlændingelovens § 26. I forbindelse med klagerens asylsag, hvor han i [start 90erne] blev meddelt asyl i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, fandt Udlændingestyrelsen, at klageren havde sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia risikerede overgreb på grund af den daværende borgerkrig i Somalia. Flygtningenævnet lægger klagerens forklaring om hans forhold til grund. Nævnet finder imidlertid ikke, at klagerens forhold kan medføre, at han ikke kan udsendes til Somalia. Der er herved lagt vægt på, at det alene beror på klagerens egen formodning, at han skulle være udsat på grund af sin fars og farbrødres forhold. Det bemærkes, at faderen var blandt andet [minister] under […], som mistede magten i [start 90erne], hvorfor faderens, der i dag er afgået ved døden efter at have boet i [et andet EU-land] siden borgerkrigen, politiske fortid ligger langt tilbage i tid. Klageren, der forlod Somalia som 12-årig, har aldrig selv været konkret og individuelt forfulgt eller aktiv for regeringen eller andre, ligesom klageren er helt uprofileret i Somalia. Flygtningenævnet finder det i den forbindelse ikke sandsynliggjort, at klageren ved at støtte en somalisk politiker bosat i USA, har bragt sig i et modsætningsforhold til den nuværende regering i Somalia. Der er herved lagt vægt på, at klageren ikke har været i stand til at redegøre nærmere for sin holdning til den nuværende regering eller for den person, som han har støttet. Flygtningenævnet finder tillige, at det beror på klagerens egne formodninger, at hans [familiemedlem], der efter oplysninger i en under nævnsmødet fremlagt artikel rejste til Somalia i 2012, blev dræbt af politiske årsager, der har med familienavnet og dermed med klageren at gøre. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at det kan udledes af artiklen, at [familiemedlemmet] rejste til Somalia i 2012, at han flere gange derefter rejste ud og ind af Somalia, at han rejste frit rundt i Somalia, at han deltog i et møde i en regeringsbygning, at han beskæftigede sig med uddannelse og sundhed, og at han selv gav udtryk for, at han ikke var politisk aktiv eller politisk interesseret. Endelig kan det udledes af artiklen, at årsagen til drabet på [familiemedlemmet] ikke kendes og ikke er blevet undersøgt. Flygtningenævnet finder således efter en samlet vurdering, at klageren ikke har sandsynliggjort, at han risikerer forfølgelse ved en udsendelse til hjemlandet. For så vidt angår den generelle sikkerhedssituation i Mogadishu, fremgår det af baggrundsoplysningerne vedrørende Somalia, at Al-Shabaab er fordrevet fra Mogadishu, som AMISON og regeringsstyrkerne nu har kontrollen over, ligesom Al-Shabaab er væsentligt svækket som gruppe og ikke længere iværksætter målrettede angreb mod civile, idet de for de meste går målrettet efter mål/personer, som har med den somaliske regering og/eller nogen af regeringens internationale støtter at gøre. Flygtningenævnet bemærker i øvrigt, at ansøgeren er en yngre, enlig mand, der under nævnsmødet forklarede, at han havde flere tusinde familiemedlemmer, og som derfor må antages at også at have familiemedlemmer i Somalia. Endelig fremgår det af baggrundsoplysningerne, at alle klaner er repræsenteret i Mogadishu. Flygtningenævnet finder herefter, at klageren ikke har sandsynliggjort, at han vil komme i myndighedernes eller Al-Shabaabs søgelys eller, at de generelle forhold i Mogadishu er sådanne, at klageren kan antages at være i reel risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3, alene som følge af sin blotte tilstedeværelse i området. Flygtningenævnet finder således, at klageren ikke ved en tilbagevenden til Somalia vil være i en konkret og individuel risiko for forfølgelse, og nævnet finder derfor, at udlændingelovens § 31, stk. 2, ikke er til hinder for udsendelse. Flygtningenævnet finder heller ikke, at klageren har sandsynliggjort, at han vil være i reel risiko for forhold omfattet af udlændingelovens § 31, stk. 1. Flygtningenævnet finder på ovennævnte baggrund, at der ikke er anledning til at udsætte sagen på undersøgelser vedrørende ansøgerens [familiemedlems] forhold i Somalia. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse om, at udlændingelovens § 31, stk. 1 og 2, ikke er til hinder for, at klageren kan udsendes til Somalia. Soma/2016/14/ibl