Nævnet stadfæstede i november 2015 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2014.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren tilhører Shangamas-klanen og er muslim af trosretning fra Barawe i Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiver henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af medlemmer af Habar Gidir-klanen på grund af en klankonflikt, eller blive slået ihjel af al-Shabaab, der både har slået hans fader og søskende ihjel.
Ansøgeren har til støtte for sine asylmotiver henvist til, at nogen for ham ukendte personer fra Habar Gidir-klanen for 10-11 år siden forsøgte at stjæle nogle dromedarer fra hans to farbrødre. Den ene farbroder blev slået ihjel, hvorefter den anden farbroder stak morderen med en kniv. Herefter blev den anden farbroder også slået ihjel af medlemmer fra Habar Gidir-klanen. Endvidere har ansøgeren henvist til, at han i 2010/2011 blev standset af repræsentanter fra al-Shabaab, som fortalte ham, at han skulle hjælpe sit land og sin religion. Al-Shabaab forsøgte herefter at få ham til at slutte sig til dem. [I] 2013 blev ansøgerens fader standset af al-Shabaab, da han var på vej hjem fra bøn. Al-Shabaab fortalte faderen, at de havde brug for hans sønner, hvilket faderen accepterede. Dernæst fortalte de, at de ville komme igen samme aften. Faderen tog herefter hjem, hvorefter han sendte ansøgerens broder og søster hen til ansøgerens moster, der boede seks til syv kilometer udenfor Barawe. Senere samme dag kom ansøgeren hjem fra skole. Faderen fortalte, at ansøgeren tillige skulle hen til mosteren. Da ansøgeren var på vej ud af huset, blev han imidlertid tilbageholdt af al-Shabaab, der også tilbageholdt faderen. Ansøgeren og hans fader blev tilbageholdt i en lejr i bydelen Hawlwadag, hvor ansøgeren blev udsat for fysiske overgreb og fik at vide, at han skulle tilslutte sig al-Shabaab. Faderen blev løsladt mod kaution. Ansøgeren selv blev løsladt efter omkring to ugers tilbageholdelse. Efterfølgende kaldte faderen ansøgerens broder og søster hjem fra mosteren. I 2014 kom al-Shabaab igen til familiens hus. Ansøgeren og hans moder var ikke hjemme, fordi de var på besøg hos mosteren. Al-Shabaab slog faderen ihjel og bortførte ansøgerens broder og søster, som de efterfølgende slog ihjel. Dernæst hjalp mosteren ansøgeren med at flygte til Kenya. Uanset om ansøgerens forklaring om konflikterne med al-Shabaab og Habar Gidir-klanen lægges til grund, kan dette ikke føre til, at ansøgeren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet har ved vurderingen heraf lagt vægt på, at al-Shabaab ikke længere har magten i Barawe, hvor ansøgeren kommer fra. Det fremgår dog af de foreliggende baggrundsoplysninger, at al-Shabaab fortsat kan stå bag angreb i de befriede byer, men det fremgår også, at de fortrinsvis går efter personer, der har med den somaliske regering eller regeringens internationale støtter at gøre. Flygtningenævnet finder ikke, at ansøgeren som følge af, at han skulle have unddraget sig at blive hvervet som soldat for al-Shabaab er så profileret, at han vil være i risiko for, at al-Shabaab vil gå målrettet efter ham. Flygtningenævnet har vedrørende den angivelige konflikt med Habar Gidir-klanen lagt vægt på, at konflikten ligger mange år tilbage, at al-Shabaab efter ansøgerens egen forklaring først kom til magten to år efter konfliktens opståen, og at der i den periode ikke fandt overgreb sted fra klanens side mod ansøgeren eller hans far. Endelig har Flygtningenævnet tillagt det vægt, at det alene hviler på ansøgerens egen formodning, at medlemmer fra Habar Gidir-klanen vil have evne og vilje til at efterstræbe ham, hvis han vender tilbage til Somalia. Flygtningenævnet finder således ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2015/50