Nævnet stadfæstede i marts 2014 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2012.
Flygtningenævnet udtalte:
”At ansøgeren tilhører klanen Hawiya, subklanen Habargidir, subsubklanen […] og er sunni muslim af trosretning fra Cadaado, Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Somalia frygter at blive slået ihjel af al-Shabaab. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren gjort gældende, at han som 18-årig flyttede til Mogadishu, hvor han åbnede en musikforretning med sin fætter. Den […] 2012 blev han skudt i hovedet af al-Shabaab, da han ikke efterkom deres ordre om at lukke musikforretningen. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han i Somalia ikke kan få den nødvendige medicinske hjælp til sine epileptiske anfald, som han lider af som følge af skudepisoden. Flygtningenævnet kan lægge til grund, at ansøgeren på et tidspunkt er blevet skudt i hovedet. Flygtningenævnet kan imidlertid og uanset en vis lempeligere bevisvurdering ikke lægge ansøgerens forklaring om, hvordan han blev skudt i hovedet og af hvem, til grund. Der er herved lagt vægt på, at ansøgerens forklaring om skudepisoden forekommer utroværdig. Nævnet har lagt vægt på, at omstændighederne ved skudepisoden, uanset om det lægges til grund, at ansøgeren blev skudt i et vejkryds, bærer præg af tilfældighed, idet det forekommer usandsynligt, at al-Shabaab skulle kunne genkende ansøgeren, der kørte i sin fætters bil midt på dagen, og at bilen efter det oplyste var en almindelig gammel bil. Det forekommer endvidere usandsynligt, at al-Shabaab skulle planlægge at udføre et attentat mod en person, der kører i en bil, med små håndvåben. Det forekommer endvidere usandsynligt, ansøgeren skulle destruere sine journaler fra hospitalet i Tyrkiet, når han fortsat var meget ilde tilredt og på vej videre for at få behandling. Uanset om det lægges til grund, at ansøgeren har haft en musikbutik af en vis størrelse, som al-Shabaab krævede, at han lukkede, findes han ikke i dag at være profileret i en sådan grad, at det kan antages, at al-Shabaab vil efterstræbe ham. Det bemærkes i den forbindelse, at ansøgeren har forklaret udbyggende om musikbutikken. Flygtningenævnet finder herefter ikke, at de omstændigheder, som ansøgeren har oplyst om til støtte for sin asylansøgning eller om sine personlige forhold, kan føre til, at han meddeles konventions- eller beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7. For så vidt angår den generelle sikkerhedssituation i Mogadishu, bemærker Flygtningenævnet følgende: Det fremgår af de foreliggende baggrundsoplysninger vedrørende det sydlige og centrale Somalia, sammenholdt med de foreliggende prøvesager fra maj 2013 om sikkerhedssituationen i Somalia, at den sikkerhedsmæssige situation i området er væsentligt forbedret siden tidspunktet for Den Europæiske Menneskerettigheds Domstols dom i Sufi and Elmi v. UK. Forbedringerne består blandt andet i en nedgang i antallet af overgreb, herunder drab, på civile, og i sammenhæng hermed en reduceret risiko for overgreb på civile og samtidig en væsentlig indskrænkning i omfanget af kamphandlinger med brug af våben. I baggrundsoplysningerne beskrives trods forbedringerne samstemmende ringe vilkår for menneskerettighederne i Mogadishu og Somalia generelt. Om al-Shabaabs rolle anføres blandt andet, at organisationen er svækket og nu primært benytter sig af nålestiksoperationer som angrebsmiddel. Den forbedrede situation er beskrevet i en række rapporter om den seneste udvikling i Somalia, herunder Mogadishu. Det drejer sig – udover Landsinfos og Udlændingestyrelsens fact finding rapport fra maj 2013, jf. herom nedenfor – blandt andet om Amnesty Internationals notat fra den 15. maj 2013 ”Returns to South and Central Somalia: A Violation of international Law”, Dansk Flygtningehjælps notat fra den 5. marts 2013 om asylansøgere fra det sydlige og centrale Somalia, Human Rights Watchs rapporter ”Somalia: New al-Shabaab attacks are war Crimes” fra den 16. april 2013, ”Hostage of the gatekeepers” fra den 28. marts 2013, ”The Netherlands: Halt Plan to Deport Somalis” fra den 21. februar 2013 og ”World Report 2013 – Somalia” fra den 31. januar 2013, Landinfos og Udlændingestyrelsens fact finding rapport fra den 4. januar 2013 ”Update on Security and human rights issues in South-Central Somalia, including Mogadishu”, Landinfos notat af 6. december 2012 ”Somalia: Sikkerhet og humanitære forhold i Mogadishu”, Migrationsverkets rapport ”Säkerhetssituationen i Somalia” fra den 24. oktober 2012, British Home Offices rapport ”Operational Guidance Note Somalia” fra den 1. oktober 2012 samt Udlændingestyrelsens notat af 14. maj 2013 om Sveriges og Norges Somalia-praksis. Det fremgår af den seneste rapport, Udlændingestyrelsen og Landinfos fact finding rapport ”Security and protection in Mogadishu and South-Central Somalia” nr. 3/2013, maj 2013, blandt andet, at lufthavnen i Mogadishu og områderne heromkring er meget sikre, hvorfor luftvejen til og fra byen er åben. Al-Shabaab målretter hovedsageligt sine angreb mod regeringsmedlemmer, myndighedspersoner og regeringens internationale støtter samt personer, der associeres hermed. Efter de aktuelt foreliggende baggrundsoplysninger finder nævnet ikke, at den generelle sikkerhedsmæssige situation på nuværende tidspunkt er af en sådan karakter, at enhver, der vender tilbage til Mogadishu, kan antages at være i reel risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Der findes derfor ikke grundlag for at meddele ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, alene som følge af de generelle forhold i området. For så vidt angår ansøgerens individuelle situation bemærker Flygtningenævnet særligt, at ansøgeren er en yngre mand, der efter det oplyste har familie i Somalia og et tilhørsforhold til en af de store klaner, og at han må antages at kunne søge beskyttelse hos andre med samme klanforhold. Den omstændighed, at ansøgeren som følge af sine skud i hovedet har nogle behandlingskrævende følgesygdomme kan ikke føre til en anden vurdering. Flygtningenævnet finder det herefter ikke sandsynliggjort, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller at han vil være i reel risiko for overgreb fra al-Shabaabs side, omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” soma/2014/21