Nævnet meddelte i marts 2014 opholdstilladelse (K-status) til en kvindelig statsborger samt 3 børn fra Somalia. Indrejst i 2013.
Flygtningenævnet udtalte:
”At ansøgeren er etnisk Darood og muslim af trosretning fra […], Somalia. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Somalia frygter, at hun vil blive slået ihjel på grund af den generelt dårlige sikkerhedssituation i det sydlige og centrale Somalia. Endvidere har ansøgeren som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Somalia frygter, at hendes ægtefælle eller andre slægtninge vil foranledige, at hendes datter vil bliver omskåret. Endelig har ansøgeren som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Somalia frygter, at al-Shabaabs forsøg på at tvangsrekruttere hendes ægtefælle i […] vil medføre, at hun og hendes børn vil blive taget som gidsler af al-Shabaab. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hun ikke personligt har haft nogen form for konflikter i Mogadishu eller andre steder i Somalia, men at hun har hørt om, at andre mennesker har været udsat for voldtægter og skudepisoder på grund af den generelt dårlige sikkerhedssituation i det sydlige og centrale Somalia. Ansøgeren har endvidere forklaret, at hun under sit ophold i Danmark talte med sin ægtefælles søster, der oplyste, at al-Shabaab har forsøgt at tvangshverve hendes ægtefælle, og at han derfor har forladt byen […], som de boede i efter 2008. Ansøgeren har yderligere under nævnsmødet forklaret, at hun i Mogadishu har været udsat for kidnapning af fire maskerede mænd på et marked, hvor hun var på indkøb. Der var ingen, der blandede sig i episoden, og hun fulgte med, da hun fik presset en pistol mod sin ryg. Hun blev tilbageholdt i to dage, voldtaget flere gange, slået og brændt på kroppen med en metaltråd. Hun har endvidere forklaret om problemer med al-Shabaab i relation til ægteskab, ligesom hun har forklaret, at manden i forbindelse med problemer med al-Shabaab er forsvundet efter hendes udrejse. Uanset om det lægges til grund, at ansøgeren som forklaret er blevet kidnappet og voldtaget i 2008, finder Flygtningenævnet ikke, at dette forhold kan begrunde asyl. Flygtningenævnet lægger vægt på den tid, der er gået siden da, og at der derfor er tale om et afsluttet forhold. Flygtningenævnet finder ikke, at det, ansøgeren har forklaret om sin og ægtefællens konflikter med al-Shabaab, er omfattet af udlændingeloven § 7. Flygtningenævnet har lagt vægt på konflikternes karakter og på, at den generelle situation i Mogadishu på en række punkter er forbedret, ligesom det fremgår af de foreliggende baggrundsoplysninger, at al-Shabaab er fordrevet fra Mogadishu. Flygtningenævnet finder derfor ikke, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Mogadishu vil være i reel risiko for repressalier fra al-Shabaab. Efter de aktuelt foreliggende baggrundsoplysninger finder Flygtningenævnet heller ikke, at den generelle sikkerhedsmæssige situation er af en sådan karakter, at enhver der vender tilbage til området i og omkring Mogadishu kan antages at være i reel risiko for overgreb i strid med EMRK art. 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Flygtningenævnet finder imidlertid efter en samlet og konkret vurdering, at ansøgeren på tilstrækkelig måde har sandsynliggjort, at hendes seks måneder gamle datter, der er født i Danmark, vil være i risiko for, mod ansøgerens vilje, at blive omskåret, hvis ansøgeren vender hjem til hjemlandet med datteren. Flygtningenævnet lægger ved denne vurdering vægt på, at ansøgeren, der vil vende tilbage som enlig kvinde med tre børn og uden kendskab til ægtefællens situation, vil have vanskeligt ved at modstå det sociale pres for at lade datteren blive omskåret. Flygtningenævnet har endvidere tillagt det vægt, at det fremgår af det foreliggende baggrundsmateriale, at mere end 95 % af alle piger i Somalia omskæres. Flygtningenævnet finder derfor, at ansøgeren og hendes datter af denne grund er omfattet af udlændingeloven § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor den somaliske statsborger samt tre børn opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” soma/2014/18