Serbien20072

Nævnet stadfæstede i august 2007 Udlændingeservices afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Kosovo-provinsen i Serbien. Indrejst i 2006. Flygtningenævnet stadfæstede i 2004 en afgørelse truffet af Udlændingeservice, hvorved ansøgeren var blevet meddelt afslag på asyl efter udlændingelovens § 7. Det blev samtidig bestemt, at ansøgeren kunne udsendes tvangsmæssigt til Kosovo-provinsen i Serbien. I 2006 besluttede Flygtningenævnet på baggrund af en henvendelse fra Rigspolitiet at hjemvise sagen til fornyet behandling i Udlændingeservice med henblik på, at Udlændingeservice foretog en asylretlig vurdering af ansøgeren i forhold til Serbien. I 2007 meddelte Udlændingeservice på ny ansøgeren afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Udlændingeservice fandt, at ansøgeren kunne udsendes til Serbien, herunder til Kosovo-provinsen. Flygtningenævnet udtalte, at der ikke i forbindelse med sagens fornyede behandling var fremkommet nye væsentlige oplysninger i forhold til nævnets tidligere afgørelse, hvortil nævnet henviste. Nævnet fandt derfor fortsat ikke, at ansøgeren risikerede forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7 ved en tilbagevenden til Kosovo. Ved vurderingen af, om ansøgeren kunne henvises til at tage ophold i det øvrige Serbien, hvis ansøgeren ikke ønskede at vende tilbage til Kosovo-provinsen, lagde Flygtningenævnet til grund, at ansøgeren forud for sin udrejse altid havde boet i Kosovo-provinsen og aldrig havde haft bopæl i det øvrige Serbien. Flygtningenævnet lagde endvidere til grund, at ansøgerens registrering af sin forretning i Beograd i cirka 1998 alene havde haft et forretningsmæssigt formål, der ikke var begrundet i en tættere tilknytning til det øvrige Serbien. Det var efter det oplyste usikkert, i hvilket omfang ansøgerens nærmeste familie havde opholdt sig i det øvrige Serbien. Flygtningenævnet tillagde endvidere ansøgerens samhandel særligt med albanere og deraf følgende problemer vægt. Flygtningenævnet fandt på denne baggrund efter en samlet vurdering af ansøgerens forhold ikke, at ansøgeren kunne henvises til at tage ophold i det øvrige Serbien. Flygtningenævnet stadfæstede derfor Udlændingeservices afgørelse med den ændring, at ansøgeren ikke kunne udsendes tvangsmæssigt til andre dele af Serbien end Kosovo-provinsen. Serbien/2007/2