rusl201537

Nævnet meddelte i december 2015 opholdstilladelse (B-status) til en mandlig statsborger fra Tjetjenien. Indrejst i 2014.

Flygtningenævnet udtalte:

Ansøgeren er etnisk tjetjener og muslim af trosretning fra […], Tjetjenien, Rusland. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Tjetjenien frygter at blive tilbageholdt og slået ihjel af myndighederne, fordi han har flygtet fra myndighederne. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at [i vinteren] 2014 og [i foråret] 2014 blev hans broder og kammerat tilbageholdt og udsat for overgreb af myndighederne, OMON. OMON anklagede broderen, […], for at hjælpe oprørerne. Broderen benægtede anklagerne og blev løsladt på den betingelse, at han skulle hjælpe myndighederne. Efter løsladelsen udrejste broderen fra hjemlandet til Syrien. Ansøgeren har videre oplyst, at tidlig om morgenen [i foråret] 2014 blev hans bopæl stormet af maskerede mænd fra OMON, og ansøgeren blev pågrebet. Ansøgeren blev tilbageholdt i tre dage på et ukendt sted, hvor han blev udspurgt om oprørerne og hans broder. Han blev udsat for fysiske overgreb. [På tredjedagen] underskrev ansøgeren under tvang, at han ville samarbejde med myndighederne, hvorefter han samme dag blev løsladt. Ansøgeren fandt efterfølgende ud af, at hans morbroder havde betalt OMON 10.000 US dollars for at lade ham gå.  [Dagen efter løsladelsen] tog ansøgeren ophold hos morbrorens ven i[en mindre by], hvor ansøgeren opholdt sig frem til udrejsen. Ansøgeren er endvidere oplyst, at hans bopæl et ukendt antal gange blev opsøgt, inden han udrejste [i sommeren]2014. Oplysningen herom har han fra sin morbror, som havde været i kontakt med hans moder. Ansøgeren har endeligt oplyst, at moderen har oplyst ham, at OMON to til tre gange har forsøgt at opsøge ansøgeren på sin oprindelige bopæl efter udrejsen fra hjemlandet. Flygtningenævnet finder, at ansøgerens forklaring i det væsentlige kan lægges til grund, idet han har forklaret konsistent og selvoplevet, og idet forklaringen på flere punkter underbygges af de foreliggende baggrundsoplysninger. Det lægges således til grund, at ansøgerens bror har været tilbageholdt af myndighederne 2 gange i 2014, og at myndighederne dagen efter, at broren telefonisk havde meddelt familien, at han var udrejst til Syrien, tilbageholdt ansøgeren over tre dage, hvor de beskyldte ham for at samarbejde med oprørerne, udsatte ham for fysiske overgreb og tvang ham til at underskrive en samarbejdsaftale. Flygtningenævnet lægger derfor til grund, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Tjetjenien vil være i fare for overgreb fra myndighedernes side. Med hensyn til spørgsmålet om ansøgeren kan henvises til at tage ophold et andet sted i den russiske føderation bemærkes, at det lægges til grund, at myndighederne flere gange, efter at ansøgeren havde skjult sig og senere var udrejst, har opsøgt hans bopæl og dermed, at han er eftersøgt som sigtet for at samarbejde med oprørerne og for at have undladt at overholde samarbejdsaftalen. Efter oplysningerne i baggrundsmaterialet herunder Udlændingestyrelsens rapport fra januar 2015 om: ”Security and human rights in Chechenya and the situation of chechens in the russian Federation” finder Flygtningenævnet herefter, at han er profileret i en sådan grad, at han ved en tilbagevenden til også andre dele af den russiske føderation risikerer, at blive udleveret til de tjetjenske myndigheder. Ansøgeren, […], meddeles herefter opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. rusl/2015/37